#WEF: De wereld draaiend houden

In Davos wordt het 44ste World Economic Forum gehouden. Vakmatig gezien bijzonder interessant; het is geïntegreerde communicatie in het kwadraat.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Deze week is Davos weer een week lang het centrum van de wereld. Weliswaar hermetisch afgesloten van de buitenwereld maar de enige plek  waar je gedurende een paar dagen ‘s ochtends bij het verlaten van je hotel binnen tien minuten de burgemeester van Londen, Bill en Melinda Gates of onze eigen minister-president tegen het lijf kunt lopen. En allemaal zijn ze voortdurend aan het communiceren...

Kwadraat

Jammer genoeg wordt er nog wel eens wat minachtend over de gedaan;   waarbij het door sommigen als een typisch voorbeeld  van een old boys network wordt afgedaan, een praatclub waar weinig uitkomt en waar zakendoen, het skiën en de afterpartys belangrijker zijn dan alle bijeenkomsten, lezingen, panel discussies, een-op-een-gesprekken en mediaoptredens. In mijn ogen volkomen onterecht. Natuurlijk vraag je je wel eens af hoe dit forum de afgelopen decennia zich heeft kunnen ontwikkelen tot wat het nu is.  Maar vakmatig gezien vind ik datgene wat zich tijdens de WEF afspeelt bijzonder interessant.  Het is geïntegreerde communicatie in het kwadraat. En we hebben het er in ons vak toch zo vaak over dat de monoloog nu eindelijk eens plaats moet maken voor de dialoog, geholpen door de snelheid en de kracht van sociale media.

Dialoog

Nou, in Davos hebben ze dat goed begrepen. Daar wordt gedurende een paar dagen lang door een paar duizend mensen tegelijk - regeringsleiders, bestuursvoorzitters, opinieleiders, zelfs sporters en musici  - een dialoog gevoerd. Tegelijkertijd worden zowel traditionele als sociale-mediakanalen  intensief gebruikt om deze dialoog zo goed mogelijk met een breed publiek te delen . Waarbij ook dit jaar weer het welzijn en de welvaart van ons allen voorop staat. Ja,  je leest het goed, het welzijn en het welzijn van ons allen. En niet die van een happy few zoals sommige media ons willen doen geloven. En treffender dan kan het bijna niet worden verwoord.

Bedrijven doen het

De auteur van dit  vergelijkt de agenda van de zakelijke leiders die zich deze dagen weer in Davos hebben verzamelt met de traditionele  agenda van een NGO-bijeenkomst. En daarbij ligt dit jaar de nadruk op een betere verdeling van onze welvaart, het proberen weg te nemen van mondiale ongelijkheid , klimaatverandering en de aantasting van water , bossen en akkers , het voedselprobleem waarvan vooral kinderen de dupe worden, mensenrechten etc...  En steeds vaker nemen bedrijven het voortouw om  de confrontatie met deze mondiale uitdagingen aan te gaan. Want het zijn in toenemende mate bedrijven en niet overheden of non-profitorganisaties, die het enorme menselijke en financiële kapitaal, de meest geavanceerde technologie , een internationale footprint en de financiële prikkels hebben om &;s werelds meest ontmoedigende problemen in de wereld op te lossen.

Samenwerking dot.com, dot.org en dot.gov 

En dat is waar naar mijn mening onze wereld steeds meer naar toe gaat en waar we ons als communicatieprofessionals van bewust moeten zijn; een ecosysteem waarin dot.com, dot.org en dot.gov steeds nauwer met elkaar gaan samenwerken. Niet omdat ze tot elkaar zijn veroordeeld maar omdat ze beseffen dat iedereen erbij gebaat is dat de handen ineen worden geslagen. Dit ecosysteem , dat tijdens de in Davos een paar dagen lang zichtbaar is, wordt op een bijzonder boeiende manier beschreven  in het boek “De wereld draaiend houden” van de Indiase denker Parag Khanna. Hij laat een 3.0 wereld zien, waarin alles en iedereen onlosmakelijk met elkaar is verbonden, een global village. Khanna is in mijn ogen verplichte kost voor iedereen die in het communicatie vak werkzaam is, ook omdat het ons aan het denken zet over de toekomstige behoeften van onze stakeholders. Het is in ieder geval zinvoller dan de De Wereld Draait Door.

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie