Aangezien er veel te schrijven is over webinar statistieken, zal ik er twee separate artikelen aan wijden. In het eerste deel gaan we kijken naar de webinar markt en de wijze waarop marketeers webinars inzetten. Ook zetten we wat cijfers op een rij met betrekking tot de promotie van een webinar. In mijn tweede artikel (volgende week) gaan we wat meer de diepte in en kijken we naar de beste dag en tijdstip voor een webinar en de verschillende opkomstpercentages van webinars.
De webinar markt
Webinars worden langzaam maar zeker steeds vaker gebruikt. Het Content Marketing Institute, onder leiding van Joe Pulizzi, onderzoekt jaarlijks in de V.S. wat de beste methoden en tactieken zijn in B2B Marketing. Daaruit blijkt dat webinars steeds populairder aan het worden zijn, met name omdat marketeers zien dat het een effectieve manier van communiceren is. In 2013 wordt het gebruik van de tool geschat op 59%. In 2012 was dat 46%. Dat is een behoorlijke groei in een jaar tijd. Het gebruik van webinars zal blijven toenemen.
Onderzoeksgroep Frost& Sullivan constateerde dit in hun onderzoek van 2012. Volgens hen zal deze markt jaarlijks met 15% groeien naar 600 miljoen dollar in 2016.
Marketeers & webinars
Marketeers krijgen dus steeds meer vertrouwen in webinar oplossingen, waarbij 61% gelooft dat het een effectief middel is voor een marketingstrategie. Dat niet alleen, recent onderzoek van demandgenreport.com toont aan dat steeds meer mensen bereid zijn om contactgegevens en persoonlijke details achter te laten, om een webinar te kunnen volgen. Dit percentage lag bij B2B Marketeers in 2012 op 10% en schoot omhoog naar 21.6% in 2013.
De B2B marketing Barometers 2011 en 2012 geven ook inzicht in het gebruik van webinars in Nederland. Dit onderzoek is opgezet en uitgevoerd door spotONvision en TNS NIPO. In 2011 was het percentage van webinar gebruik nog vrij laag. Webinars werden door 16% van de marketeers gebruikt in hun Content Marketing Strategieën. In 2012 maakte 20% van deze marketeers gebruik van deze tool.
Webinars kunnen voor meerdere doeleinden worden ingezet. Veel marketeers zien het als een uitstekende tool voor content marketing. Biocompare, een bedrijf dat wetenschappers voorziet van informatie, nieuws en reviews, publiceerde in 2012 een infographic over het gebruik van webinars in B2B.
38% van deze marketeers zet webinars in met het specifieke doel om content te creëren. Het wordt tegelijkertijd ook veel gebruikt om de deelnemers te onderwijzen en te informeren over een specifieke dienst/product. Het is een tool die op meerdere manieren, goed inzetbaar is. Zo worden webinars ook vaak gebruikt om leads te genereren, de eigen positie op de markt te versterken, meer contacten te verkrijgen en deze te converteren. Daarnaast zijn er ook nog veel gevallen van bedrijven die webinars uitvoeren, gewoon omdat zij het willen proberen. Zie hier nog een leuke infographic over het gebruik van webinars.
Webinar promotie: cijfers op een rij
Maar hoe promoot je het webinar op de juiste manier? Welke middelen moet je gebruiken? Eerder noemden we al verschillende manieren waarop dit kan. Volgens Biocompare kan je dan ook het beste gebruik maken van e-mails en mailshots.
Zo wordt ongeveer 17% van alle verstuurde e-mails omtrent een webinar geopend. Hierin wordt ook doorgeklikt. Nieuwsbrieven leveren gemiddeld 17 clicks per keer op, terwijl advertenties enorm achterblijven met een percentage van 0.25%. Het promoten van het webinar via de homepage van een website is het minst effectief met 0.20%. Deze resultaten zijn gebaseerd op onderzoek door Biocompare en het Content Marketing Institute.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!