PoopyPets maakt sinds 2013 ‘coole, innovatieve katproducten’, zoals wegwerpkattenbakken. Je moet er maar opkomen. Oprichter en directeur Thomas Vles deed dat.
Hoe ontstond het idee voor de wegwerpkattenbak?
Thomas Vles: ‘Ergens in 2012 was ik de kattenbak aan het verschonen toen ik zag één van mijn katten in de grindzak zat te toiletteren. Ik realiseerde me dat de kat niet de bak, maar het grid met poepen en plassen associeert en ben gaan nadenken over een nieuw concept.
'Mijn prototypen waren om te huilen, want ik had geen idee hoe ik van mijn concept een product moest maken. Toen betrok ik Rick Passenier erbij, hij heeft industrieel ontwerpen gestudeerd en snapte hoe het eruit moest zien. In augustus 2013 hadden we de financiering voor de lancering rond en in december lanceerden we de kattenbak met de video “Poopy Cat Dolls”, waarin katten als diva’s optreden.’
Van een kattenbak een hip product maken? Ga er maar aan staan.
‘De huisdierenwereld is interessant, zelfs tijdens de crisis groeide die markt. Wat ontbrak, waren coole merken, zowel qua producten maar ook wat betreft marketing. Tv-campagnes van huisdierenproducten geven toch vaak een “witte kat voor wc-verfrissergevoel”.
'PoopyPets is eigenlijk de Tony Chocolonely van de huisdieren. Onze kernwaarden zijn gemak, duurzaamheid en fun. Daarnaast willen beter zijn dan andere producten. We hebben het geluk dat we als startup alles kunnen doen op marketinggebied. Als wij een naakte vrouw in een kattenbak willen zetten, kan dat. Naarmate je met grotere spelers in de markt werkt, wordt dat moeilijker en worden campagnes snel braaf.’
Het tweede product, de blokkendozen, lanceerden jullie via Kickstarter. Waarom?
‘We gebruikten het als marketingtool. Wij hebben onszelf als underdog gepresenteerd. We werden daardoor ook gezien als underdog, de media wilden over ons schrijven en we kregen veel pr. Dat was een hele goede keuze, ook voor de cashflow, aangezien we geld ontvingen voordat we het product gingen maken.’
Wat deden jullie aan marketing?
‘Wij geloven niet in traditionele zaken als tv-commercials, maar komen graag met vernieuwende campagnes. We maakten samen met bureau TWBA de video van de Poopy Cat Dolls, we hadden ook een ‘Poop-up winkel’ en we waren BBC-voorpaginanieuws met de campagne waarin ik met een bakfiets vol katten naar Londen fietste.
'Maar de succesvolste video was een video met weinig budget: een dag op het kantoor van Poopy Pets. Die video, met in de hoofdrol heel veel katten, is ruim twee miljoen keer bekeken.’
Wat is jullie verkoopmodel?
‘Twintig procent van huisdiereigenaren koopt wel eens online, en wij dachten dat ons product zo vernieuwend was, dat we de rest van de consumenten wel over de streep konden krijgen qua online shoppen. Maar veel consumenten kopen toch liever eerst in de winkel. Daarom focussen we ons voorlopig op dierenwinkels en tuincentra. ‘
Dit artikel staat in Tijdschrift voor Marketing, nummer 11