Je kunt het gewaagd noemen: de keuze van War Child in te haken op 4 en 5 mei. In de commercial vertelt Jan, oorlogskind van toen, over de gevolgen van onverwerkte pijn. Je hoort de stem van Jan, die voor het eerste zijn verhaal doet, maar ziet een oorlogskind van nu.
Mark Brounen, verantwoordelijk voor marketing en communicatie bij War Child, vertelt over het hoe en waarom.
Vanwaar de timing van deze campagne?
‘Het is voor het eerst sinds een paar jaar dat we dit doen. Voor War Child ligt de link met de oorlog niet voor de hand, omdat wij kinderen in oorlogsgebieden helpen. Deze campagne gaat over de link van Nederlandse oorlogskinderen van toen en oorlogskinderen van nu. Onze uitdaging is altijd dat mensen liever geven aan onderwerpen waaraan ze makkelijk relateren. Oorlog voelt een beetje ver-van-mijn-bed. Wij geven psychosociale hulp aan kinderen en ook dat is soms moeilijk uit te leggen. Dat naast eerste levensbehoeften als eten en een huis hulp bij het verwerken van ervaringen uit de oorlog noodzakelijk is voor kinderen om verder te kunnen. Slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog kunnen goed de gevolgen hiervan inzichtelijk maken en toch weer dichtbij brengen.’
Er is nogal een discussie gaande rondom de herdenking: wat moet herdacht worden, slachtoffers van toen, slachtoffers van alle oorlogen, daders? Hebben jullie de gevoeligheden besproken en wat is het standpunt van War Child?
‘We hebben er intern heel lang over gediscussieerd. Mogen we de link met de Tweede Wereldoorlog leggen? Wij vinden dat het kan, omdat de nog levende slachtoffers zelf laten zien wat de gevolgen zijn van een oorlog.door Een oorlogskind van toen zei letterlijk: was er toen maar een War Child. We hebben geprobeerd subtiel te werk te gaan en willen niet op tenen trappen. Ik denk dat is gelukt.’
Hoe is de campagne tot stand gekomen?
‘Binnen War Child is een paar jaar geleden het idee ontstaan om verhalen van oorlogskinderen uit de Tweede Wereld-oorlog in beeld te brengen. Er is toen een aantal films met bekende Nederlanders gemaakt. Op basis daarvan hebben wij een briefing gemaakt voor Doom & Dickson die, overigens onbezoldigd, met deze fantastische debrief kwamen. Bram Schouw van hazazaH heeft daarop weer een mooie interpretatie gemaakt. De documentairemaakster met wie wij vaak hebben samengewerkt heeft de ‘oorlogskinderen’ gevonden, drie in totaal. Twee daarvan geven met enige regelmaat voorlichting op scholen om hun verhaal door te geven. Jan had zijn verhaal nog nooit verteld, dat maakt het heel persoonlijk en impactvol. Hij vond het een mooi gegeven dat hij oorlogskinderen van nu kan helpen, dat bevestigde ons in het idee.’
Wat gebeurt er verder rondom 4 en 5 mei?
‘War Child heeft een beperkt budget, dus we zijn afhankelijk van free publicity en aangeboden mediaruimte. Via de veiling UM Hammertime hebben we een miljoen euro aan mediaruimte gekregen, waardoor we dit kunnen doen. Dit is geen one-off, we willen deze film en dit idee de komende jaren blijven gebruiken en uitbouwen.Bij deze campagnes is het toch: wat je niet uitgeeft hoef je ook niet binnen te halen.Op 3 maart vindt er een ‘Walk for War Child’ plaats langs plekken waar de oorlog een rol heeft gespeeld.’
Het doel is uiteraard donateurs werven. Kun je iets over de doelstellingen vertellen?
‘Alle donaties zijn meer dan welkom, maar wij gaan altijd voor vaste donateurs. De projecten die wij doen, lopen ook altijd een langere periode, dus daar moeten we voldoende geld voor hebben. Ik kan geen harde cijfers geven. Tot nu toe zijn we tevreden over het resultaat: de meeste reacties zijn goed en deze campagne blijkt mensen te raken. Ook is er een aantal grotere giften binnengekomen en hebben zich twee vrijwilligers spontaan gemeld. En niet onbelangrijk: Jan is zelf ook heel tevreden. Het was best spannend, omdat hij zich tot het laatste moment kon terugtrekken.’
Wat doe je zelf op 4 en 5 mei?
‘Op 4 mei neem ik altijd 2 minuten stilte in acht, of ik nu thuis ben of elders. Op 5 mei ga ik naar vrienden die op de Prinsengracht in Amsterdam wonen om het Concert op de Amstel bij te wonen. Dat is inmiddels een kleine traditie geworden.’
Bekijk hier de hele campagne.