Het valt nooit mee een goede campagne op te volgen, laat staan een briljante. Na jaren van de “rund als je stunt” campagnes en de ijzersterke films en online communicatie met vuurwerk-Taliban moet je knap in je schoenen staan om met iets beters te komen. Aan de andere kant: hoe hoger de lat ligt, hoe groter de glorie als het lukt om eroverheen te komen. En wat staat je eigenlijk in de weg om net zo lang door te werken tot je iets hebt liggen waarmee je dat voor elkaar krijgt?
Voor de vuurwerkcampagne van dit jaar is geen seconde langer gewerkt dan strikt noodzakelijk, zoveel is wel duidelijk. “Hou jongeren een lachspiegel voor en draag zo bij aan het verminderen van het aantal vuurwerkslachtoffers”, lees ik als doelstelling. Oorzaak en gevolg worden hier wel erg gemakkelijk aan elkaar gesmeed. Niet alleen omdat je lachspiegels en lachspiegels hebt, maar ook omdat jongeren niet zo snel om zichzelf lachen. Jongeren nemen niets of niemand zo serieus als zichzelf. Geen doelgroep met zo’n kort lontje als jongeren op het moment dat ze zich ook maar een beetje gecorrigeerd wanen. Daar kan elke buurtregisseur (politie-agent, vroeger) uitgebreid over mee praten.
Om de functie van lachspiegel te bekleden werd het succesvolle TV-programma ‘Benidorm Bastards’ erbij gepakt: stoute oudjes, lachen! Als TV- serie wel, inderdaad. Als vuurwerkcampagne niet. De Belgische makers schijnen er zelf aan meegewerkt te hebben, maar hebben het waarschijnlijk als leuk betaald tussendoortje voor de Hollanders gezien. Ongeïnspireerd gemaakt, nauwelijks origineel en deze keer werkelijk senielig geacteerd zijn de resulterende filmpjes een belediging voor het oorspronkelijke programma: http://bit.ly/fkJwFd
Consument & Veiligheid liet eerder haar campagnes ontwikkelen door allround campagnemakers, die het meest heldere idee voorop stelden en vervolgens alles uit de kast haalden voor de meest optimale uitvoering daarvan in alle benodigde media. Dit jaar werd gekozen voor een online activatie bureau. Waar ‘m de activatie zit in deze campagne, wordt echter niet duidelijk, behalve dat de filmpjes op een Facebook pagina geplaatst zijn. Ja, dat zou een regulier bureau natuurlijk nooit gekund hebben.
Netto resultaat van zo’n bureaukeuze is een mislukte campagne, van filmpjes zonder boodschap, entertainment om het entertainment. Best mogelijk dat er hier en daar nog een jongere om zal moeten lachen. Maar om zichzelf? Niet in deze lachspiegel van vakmatig onvermogen.
Jammer dat er niemand bij Consument & Veilgheid kritisch genoeg in de eigen spiegel keek om deze campagne af te blazen. Dat had misschien nog een paar afgeblazen vingers kunnen schelen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!