De campagne richt zich op ondernemers met een webshop die aan consumenten leveren. De ondernemers krijgen via een demo-webshop en checklist uitleg over de regels en hoe deze goed moeten worden toegepast.
Het aantal verkopen via internet en het aantal webshops neemt toe. Maar vooral ook het aantal klachten van consumenten over aankopen via internet. Voor verkoop via internet gelden speciale regels die consumenten beschermen. Veel webwinkeliers zijn slecht op de hoogte van deze regels. Consumenten hebben daar last van, bijvoorbeeld als de webwinkel niet levert terwijl de consument al heeft betaald of als hij onjuiste informatie verstrekt over bijvoorbeeld de bedenktermijn en niet bereikbaar is voor vragen of klachten.
Bernadette van Buchem, directeur Consumentenautoriteit: ‘Consumenten kopen graag op internet. Zij moeten erop kunnen vertrouwen dat dit veilig is. Dat is ook in het belang van ondernemers.’
In 2011 meldden zich ongeveer 7300 nieuwe webwinkeliers bij de Kamer van Koophandel. Thuiswinkel.org schatte het aantal webwinkels in 2011 op ruim 37.000. De omzet bedroeg in 2011 9 miljard euro. De omzet in 2012 wordt geschat op 9,8 miljard euro en is daarmee ruim 10% van de detailhandelsomzet.
Veel webwinkels worden opgestart vanuit huis en zijn kleinschalig. Binnen vijf jaar na de oprichting is meer dan de helft weer verdwenen. Veelal bij gebrek aan kennis.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!