Veel nieuws bij team Snap, en tweeten met een voice-bericht

Social content bureau Blauw Gras praat je bij in de #lekkersociaal

Happy Pride 🌈

Pride Month is in volle gang en veel merken laten hun support zien. Instagram kon daarin natuurlijk niet achterblijven en komt met een aantal nieuwe features ter support van de LGBTQIA+-community.

Door de huidige situatie ziet de viering van Pride er dit jaar een stuk minder feestelijk uit zonder alle parades. Instagram wilt daarom dat de community zich ook online geliefd en gesteund voelt. Onder andere met een ‘wellbeing guide’ voor de LGBTQIA+ community, hoopt het platform hieraan bij te dragen. De gids focust zich op hoe je omgaat met negativiteit en uitdagingen die hieruit ontstaan. Ook worden er hulpmiddelen aangeboden voor jonge mensen in de community, die angst ervaren of zich geïsoleerd voelen. 

Naast de gids voegt Insta ook een aantal toffe features toe, waarmee Pride online in volle glorie gevierd kan worden. Zo zijn er LGTBQIA+-gerelateerde #hashtags en ringen die om Stories-miniaturen verschijnen, in de kleuren van de regenboog. Daar bovenop is er nog een lading nieuwe Pride-stickers en is er een Pride-gerelateerd AR-effect gelanceerd. You go, Instagram! 

afbeelding 1

Tweets 2.0

Na de eerste tests vorige maand zijn ze dan nu echt daar: audiotweets (nu nog alleen voor iOS, sorry Android users). Vanaf nu kunnen gebruikers audio-clips van 140 seconden toevoegen aan tweets.

Het werkt heel simpel; met een klik op de knop heb je zo een audio-clip opgenomen. Vervolgens verschijnt deze met je profielfoto in het midden en een voortgangsbalk, onderaan op je tijdlijn. Heb je flink wat te vertellen en aan 140 seconden niet genoeg? 🗣Dan begint er automatisch een nieuwe voice-tweet waardoor je een thread aan tweets creëert. Handig als je het even niet uit je vingers krijgt.

Allemaal leuk en aardig, maar er is ook een keerzijde. Verschillende gebruikers hebben hun bezorgdheid uitgesproken dat de voice-tweets tot een nieuwe vorm van misbruik op het platform zullen leiden. Door de agressieve en expressieve toon die een stem kan hebben, kunnen (persoonlijke) aanvallen versterkt worden.

Twitter probeert dit wel enigszins tegen te gaan. Audio-clips kunnen nu namelijk niet gebruikt worden om op tweets van andere gebruikers te reageren. Wel kun je natuurlijk nog steeds andere mensen benoemen in je eigen tweets, dus het is nog maar de vraag hoe het gaat uitpakken. Wat denk je, een goede toevoeging of niet? 👀

afbeelding 2

Grootste plannen

Dat Snapchat zich in sneltreinvaart blijft ontwikkelen is geen nieuws. Inmiddels zijn de nieuwe features die we binnenkort kunnen verwachten tijdens de jaarlijkse Snap Partner Summit aangekondigd. Het zijn er nogal wat, kunnen we je vertellen.

Wat kun je verwachten? Ten eerste een berg aan nieuwe AR-features. Denk aan lokale lenzen waarmee je virtuele schilderijen maakt van gebouwen, nieuwe scan tools waarmee je objecten kunt identificeren en een voice-tool waarmee je Snapchat met je stem kunt bevelen je haar roze te maken. Super handig. 👩‍🎤

Dat is nog maar het begin. Zo volg je binnenkort in ‘Topics’ hashtags van dingen die je tof vindt (kun je kennen van Instagram) en blijf je via ‘Happening Now’ door korte updates op de hoogte van het laatste nieuws. Ook komt het platform met ‘Snap Minis’. Een nieuwe manier voor ontwikkelaars om kleinere apps binnen de app te bouwen en te profiteren van het grote publiek van Snapchat. Zo plan je je eigen timetable voor Coachella, bestel je binnen Snapchat je kaartjes voor de bios en mediteer je met Headspace.

Natuurlijk zijn deze bedrijven niet de enige die hier de vruchten van plukken. Met externe bijdragen als deze hoopt Snap beter de concurrentie aan te kunnen met grote spelers als Facebook. Slim!

Dat is niet alles. Met de nieuwe ‘Action Bar’ wordt het straks een stuk makkelijker om te navigeren binnen de app. Blijkbaar hadden veel gebruikers hier nog wel eens moeite mee. Ook voor de spelletjes liefhebber is er goed nieuws. Het aanbod van ‘Snapchat Games’ wordt namelijk flink opgekrikt.

Ook gunstig voor adverteerders, want hoe meer tijd er wordt besteed in de app, hoe meer advertenties er getoond worden. Last but not least, komt team Snap ook nog met een nieuwe lading ‘Snapchat Original’ content. Genoeg om naar uit te kijken dus. Wanneer de features in Nederland te gebruiken zijn is nog niet bekend, maar de voorpret kan alvast beginnen. 🙌🏽

afbeelding 3

Blauw Gras is één van de eerste dedicated social content-bureaus en praat lezers wekelijks bij. 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie