Het consumentenblad Which? beweert dat Britse consumenten jaarlijks tien miljard euro teveel betalen aan vervalste voeding. Tien procent van alle levensmiddelen in het Verenigd Koninkrijk zou onder valse voorwendselen verkocht worden, zo meldt het blad vandaag.
De vervalsingen betreffen doorgaans groenten en fruit die als biologisch aangeprezen worden, scharreleieren van batterijkippen en vleeswaren met water. Andere voorbeelden zijn verdunde sinaasappelsap, versneden koffie en olie die bewust verkleurd is om als eerste persing olijfolie verkocht te kunnen worden. Vervalste voeding wordt niet alleen verkocht in achterafzaakjes; het zijn vooral premium-producten waar mee geknoeid wordt. Grote supermarkten zoals Tesco en Sainsbury's zijn de afgelopen jaren door de Food Standards Agency (FSA) betrapt op de verkoop van vervalste voeding. Which? heeft de vier grote Britse supermarktketens gevraagd of zij aan controle doen, en elk zegt dat er regelmatig samples naar labs gestuurd worden.
Tien procent is enorm veel. Which? zal de komende dagen dan ook geconfronteerd worden met de toorn van Tesco, Asda en Waitrose. Is de kritiek goed onderbouwd of zijn het discutabele aannames? Als de stelling van Which? overeind blijft, doemen nieuwe vragen op. Zijn het vooral versproducten waarmee geknoeid wordt, of betreft het ook voorverpakte levensmiddelen? Wordt de beschuldigende vinger naar de supermarkten en restaurants gericht of zijn ook merkfabrikanten betrokken bij deze oplichting?
Die vragen beperken zich niet tot Engeland. Als de grote Britse supermarkten geen greep hebben op hun aanvoerketens, dan is er elders in Europa ook stront aan de knikker. Wat de affaire extra interessant maakt, is dat geknoei met verse levensmiddelen en het stortgoed van kruideniers aan de basis stond van het voorverpakte merkartikel. Gaat de geschiedenis zich herhalen?
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!