Op Twitter las ik opmerkingen als: ,, Nooit een persconferentie houden als je niks nieuws te vertellen hebt.”. Natuurlijk is het als kijker ergerlijk als vele vragen onbeantwoord blijven. Maar bij dit soort situaties kún je niet weg blijven. Bij incidenten als deze is de tijd die je als autoriteit nog hebt om een eerste statement voor te bereiden uiterst kort. En dat is lastig, want je hebt zeker bij een ramp als deze te maken met mensenlevens. Uiterste zorgvuldigheid is hier dus een verplichting.
Maar ook crisisteams moeten hun ogen niet sluiten voor de werkelijkheid. De invloed van smartphones in combinatie met diensten als Twitter, is er een waar keihard rekening mee gehouden moet worden. Ik heb alleen op het Nederlandstalige deel van Twitter al diverse geruchten gelezen voordat het eerste officiële bericht naar buiten kwam, bijvoorbeeld:
-Ik heb 7 lijkzakken gezien, en vastgelegd op foto..
-Diverse foto’s zijn door particulieren al aan diverse persbureaus verkocht
-For actual photo’s click here…
Maar wat moet je doen als crisismanager in een dergelijk geval? Meld je de feitelijke informatie die wél beschikbaar is aan de “Twittergemeenschap? “ Monitor je alleen en geef je de antwoorden alleen op het officiële persmoment? Op Twitter proefde ik al wel dat de meningen verdeeld zijn. Ik ben benieuwd.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!