Adage verkiest dit jaar Toyota als marketeer of the year.
Amerikanen lopen massaal warm voor de Scion, Yaris, Prius en natuurlijk Toyota's glamourzus Lexus. Het Japanse bedrijf lukte het in juli van dit jaar zelfs om meer te verkopen dan Ford (slechts 826 auto's meer, maar toch) en weet de stijgende lijn vanaf dat moment ook vast te houden. Toyota is op dit moment het zesde merk in de VS.
Ook qua marketingcommunicatie ging het goed met Toyota dit jaar, het bedrijf werd vroeger nogal eens beschuldigd van middelmatige advertising, maar kwam dit jaar met een voor Amerikanen gedurfde commercial, waarin een blote autorijder een Corolla aanprees. Het filmpje zelf kan ik niet zo snel vinden, maar deze is ook heel leuk.
Toyota sponsorde het NBA-toernooi en adverteerde in videogames (Xbox Live Arcade). De lancering van de FJ Cruiser werd gedaan zonder enige televisie-ondersteuning, maar puur via evenementen.
Meer over Toyota's uitverkiezing en hun Amerikaanse marketingstrategie lees je hier.
Adage komt overigens ook uit met de top 50 van beste marketing ideeën van de afgelopen tijd: 'Celebrating the brains behaind the brands'. Met aandacht voor marketingcommunicatie-concepten en innocatieve ideeën. Onder de uitverkorenen bevinden zich Crocs, Bravia, Fanta, de Pussycat Dolls, Gatorade, Sony Pictures, Cingular Wireless, de koffie van McDonalds en de Philips bodygroom.
14 pagina's vol inspiratie, hier te downloaden.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!