Gastblog door Stephanie Legué, Copywriter en Nina de Ridder, Concepter bij TamTam
1. Social connect
Gebruik social connect als vervanger voor registratieformulieren. Dit maakt het voor de gebruiker makkelijker om in te loggen en brengt je als bedrijf vooral veel data die je kan gebruiken in marketing & advertising. Neem Nike, zij verstuurden honderdduizenden nieuwsbrieven naar hun fanbase, allemaal persoonlijk toegespitst. Zo stond er in de nieuwsbrief een playlist aangepast aan de muziekvoorkeur van de betreffende persoon en werd er een renroute aanbevolen bij die persoon in de omgeving. En wat denk je ervan dat binnenkort jouw vliegtuigstoel al precies weet welke films en muziek jij leuk vindt? Het is allemaal mogelijk met social connect. De kunst is alleen wel om met de informatie het mensen op een relevante manier makkelijker te maken of een glimlach te bezorgen zonder creepy te worden.
2. Breng search en social bij elkaar
Zoekmachines en sociale platformen zijn de top 2 bronnen die worden gebruikt bij het zoeken en inspireren van aankoopbeslissingen. Wil je je online budget voor een advertising campagne zo effectief mogelijk inzetten? Dan is de tip van Jon Myers van Marin Software om search en social aan elkaar te verbinden. Adverteerders die hun social campagnes alleen op social media uitvoeren verliezen tweederde aan invloed in de customer flow naar conversie. Wanneer adverteerders hun search campagnes integreren met social advertising campagnes halen ze een opbrengst van +68% per conversie.
3. Customer base als brand advocates
Lululemon, een Amerikaans merk voor yogakleding, kreeg klachten over een broek die doorscheen. Hun online statement? Als je ziet dat je broek doorschijnt, heb je waarschijnlijk de verkeerde maat gekocht. Er ontstond een social media bombardement op Lulululemon. Geen slimme zet, want je moet je costumer base als je brand advocates zien. Klinkt misschien als een open deur, maar dit wordt vaak genoeg vergeten.
Reviews van nieuwe klanten zijn dan ook de nieuwe commercials. 92% van de consumenten vertrouwt namelijk eerder op earned media dan op advertising van het merk zelf. Het Amerikaanse cosmeticamerk Benefit speelt hier goed op in. Zij laten hun fanbase via Facebook producten reviewen, en linken deze door naar de webshop. Je raadt vast al waar de meeste conversie vandaan komt? Ja, via deze reviews!
Dat zijn onze drie tops van deze aflevering van de Facebook & Twitter Marketing Summit Europe. We hebben nog wel wat tips voor de volgende Summit: meer case studies om de technische verhalen helder te houden, en voor het naar beneden schroeven van de GRPP (gaap ratio per presentatie): minder verkooppraat. Maar al met al leverde de summit een paar goede handles om op te kunnen voortborduren.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!