In de eerste drie maanden van 2014 namen de bruto mediabestedingen toe met 3,1 procent. Vooral in januari lagen de bestedingen met bijna 7 procent beduidend hoger dan in dezelfde maand een jaar eerder. Ook in februari besteedden met name touroperators meer dan een jaar eerder (+6,4 pct), maar in maart daalden de bruto mediabestedingen met bijna 5 procent. Dit blijkt de Market Update Toerisme van Nielsen.
Last minute
Het eerste kwartaal is traditioneel de periode met de meeste mediadruk vanuit de Toerisme branche. In december neemt de mediadruk al toe, maar vooral januari is een belangrijke maand. De meeste consumenten bepalen aan het begin van het jaar waar ze ‘s zomers op vakantie naar toe gaan. Na de eerste maanden van het jaar neemt de mediadruk vervolgens weer af, om in mei weer toe te nemen, wanneer de last minute vakanties in de aanbieding gaan. De bruto mediabestedingen liggen dan gemiddeld ongeveer 30 procent onder het niveau van het begin van het jaar.
Binnen de branche Toerisme zijn touroperators veruit de grootste adverteerders met ruim 94 miljoen euro aan bruto mediabestedingen en een aandeel van 95 procent. De bruto mediabestedingen van de totale toerismebranche stegen in de eerste drie maanden van dit jaar met 3,1 procent tot 97,5 miljoen euro.
Cor en Don
Corendon was in het eerste kwartaal van 2014 de grootste adverteerder binnen de branche Toerisme. De bruto mediabestedingen van de touroperator stegen met 60 procent. Hoewel het grootste deel van het bruto mediabudget naar dagbladen gaat, kwam de stijging vooral door de bijna vervijfvoudiging van het televisiebudget.
Corendon zette naast dagbladen, vooral sterk in op televisie. Met de typetjes Cor en Don in de hoofdrol werd in de eerste drie maanden van dit jaar 6 miljoen euro besteed aan TV-commercials. In de mediamix van Corendon waren dagbladen met ruim 9 miljoen euro nog wel het mediumtype met het grootste aandeel. De totale bruto mediabestedingen van Corendon stegen met 60 procent tot € 19,4 miljoen.
Kras en Stip
Tweede adverteerder binnen Toerisme was Kras met een budget van bijna 17 miljoen euro, een stijging van 10 procent in vergelijking met het eerste kwartaal van 2013. Vrijwel het volledige mediabudget werd aan dagbladen besteed. Ook de nummer drie, Stip, besteedde vrijwel het volledige budget van 7 miljoen euro aan dagbladen. In tegenstelling tot de gestegen mediadruk van Corendon en Kras daalden de bruto mediabestedingen van Stip in de eerste drie maanden met bijna 14 procent.
Chersonissos
Eerder dit jaar meldde de ANVR een lichte stijging van het aantal geboekte vakanties (+3 procent ten opzichte van 2013). Vooral zonnige oorden als Griekenland en Turkije zijn populaire bestemmingen voor 2014. Voor beide bestemmingen werd in het eerste kwartaal van dit jaar ook veelvuldig geadverteerd door de touroperators.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!