Mensen kwamen speciaal voor hem naar Amsterdam: Gary Vaynerchuk. Volg deze serie-ondernemer, investeerder, mediaman een paar dagen op Facebook, Instagram, Twitter, Snapchat (@garyvee #askgaryvee) en je krijgt een aardig beeld van hoe zijn performance op The Next Web Conference was. Met enige regelmaat krijg je bijvoorbeeld ’s nachts de notificatie ‘Gary Vaynerchuk is live’ omdat hij in Londen zit, een jetlag heeft en er iets ‘of his chest’ moet.
Vaynerchuk maakte het wijnbedrijf van zijn ouders groot (van 5 naar 60 miljoen), investeerde op het goede moment in netwerken als Facebook en richtte 7 jaar geleden het bedrijf Vayner Media op waarmee hij content maakt en verspreid voor merken. Hij stortte een waterval van goede adviezen, stellingen en meningen over de zaal heen, alvorens hij werd geïnterviewd door The Next Web-oprichter Boris Veldhuijzen van Zanten werd ondervraagd. Een paar zijn uitspraken:
Over personal branding:
‘Natuurlijk ben ik het voorbeeld van wat personal branding oplevert. Maar vergeet niet dat ik de eerste 15 jaar van mijn carrière geen woord over mezelf heb gezegd.’
Over start-ups:
‘Er zijn veel start-ups die geld willen voor een idee. Iedereen wil de Uber van sneakers neerzetten, of zoiets. Pas als je je start-up kan converteren in een echt bedrijf dan is heteen investering waard.’
Over bijblijven:
‘Ik ben Nostradamus niet. Ik kijk alleen waar jullie ook zijn. Toen iedereen vond dat ik een tweede wijnhandel moest beginnen, investeerde ik in e-commerce. Ik begon in 1997 met e-mailmarketing en had een open rate van 97%. Niet omdat ik goede mailings had, maar omdat niemand anders het deed. Kocht het adword “wine” bijna een jaar lang voor maar 5 cent. Ik begon een TV-show op YouTube in 2006 en werd uitgelachen. Niet omdat ik zo slim ben, maar omdat ik altijd op zoek ben naar waarde voor mensen. Ik ga waar jullie ook gaan en bouw huizen op lege vlaktes.’
Over succes:
‘Er zijn heel veel verhalen die niet worden verteld over depressies en zelfmoord. Iedereen denkt dat ze de volgende Uber moeten bouwen en rijk moeten worden. Er zijn maar vier grote apps. Je moet je bewust zijn van wat je kunt. I suck at almost everything. Het gaat erom wat jij kan en je kunt niet alles zijn.’
Over marketing:
‘Grote bedrijven stoppen veel geld in slechte marketing. In tv commercials, in programmatic, ze bouwen een schijnwereld waarin alles ok is. Het enige wat belangrijk is, is jouw aandacht. En aandacht is underpriced these days.’