SUE zet 'First World Problem Store' neer voor Aids Fonds

Tom de Bruyne: ‘Het is naar mijn gevoel de beste SUE-case'

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Vanaf vandaag worden er First World Problem Pills door het Aids Fonds verkocht. 100% placebo medicijnen voor luxeproblemen waarvan de opbrengst volledig naar hiv-medicatie gaat die levens redt. Het Aids Fonds wil met de winkel aan de Haarlemmerdijk in Amsterdam aandacht vragen voor het feit dat ruim 22 miljoen hiv-patiënten geen toegang hebben tot hiv-medicatie terwijl die wel beschikbaar is. SUE Amsterdam tekende voor het concept en communicatieve ondersteuning.

Luxeprobleem
Terwijl veel aids-slachtoffers in de Derde Wereld vechten voor hun leven, hebben westerlingen allerlei First World Problems. Daarom gaat de ‘apotheek’ 41 soorten First World Problem Pills verkopen die 100% placebo zijn, maar wel 100% effectief. De opbrengst gaat namelijk volledig naar het zorgen voor toegang tot hiv-medicatie voor iedereen. Medicijnen voor medicijnen dus. ‘Een luxeprobleem is daarmee nog nooit zoveel waard geworden’, aldus de bedenkers.

Problemen waar onder meer pillen voor worden verkocht zijn onder meer Gaydar Pills voor een betere hit rate, Grow Some Balls Pills voor wat meer stoerheid, Fake Emotional Tears Pills als short-cut naar het veroveren van vrouwenharten en Flowery Fart Pills die stinkscheten voorgoed doen verdwijnen. Er is een First World Problem Pill voor iedereen binnen 4 categorieën: daily drama solutions, don’t need it but want it, feeling gay, instant perfect souvenir. 



Creatief Directeur Astrid Groenewegen van SUE Amsterdam: ‘Het is best lastig om publiek te activeren voor de problematiek rond te dure hiv-medicatie en vooral ook om een donatiestroom op gang te krijgen. Onze campagne is daarom gestart vanuit gedragsontwerp: we hebben nagedacht hoe we de donatievraag konden transformeren in een koopvraag die veel makkelijker het gewenste donatiegedrag uitlokt.

Gedragsontwerp
Tom de Bruyne van SUE is enthousiast over de opdracht en prijst het als schoolvoorbeeld van ‘new school campaigning’: ‘Het is naar mijn gevoel de beste SUE-case tot nog toe omdat hoogstaand creatief design, slim gedragsontwerp en harde businessuitkomst - geld opbrengen voor het Aidsfonds - allemaal samenkomen. Voor het Aids Fonds is vandaag zowel pop-up shop als een webshop van The First World Problem Store live gegaan. Het is zowel een verhaal over een nieuwe manier om fondsen te genereren als een verhaal over een non-profit die een originele campagne heeft lopen om aids uit de wereld te helpen. Eervol en mooi om te doen omdat we juist dat gedragsontwerp en new school campaigning hoog in het vaandel dragen.’

De pop-up store in de Haarlemmerstraat 41 is open vanaf 7 juli 17.00 uur tot en met 19 juli.

Credits
Bureau: SUE Amsterdam
Klant: Aids Fonds, Wijnand van der Werf, Angelique Brevé
Creatieve Directie: Astrid Groenewegen
Concept: Astrid Groenewegen, Tessa Ruggle, Lilian Radovac, Tamar Tieleman
Behavioral design: Jorn Craeghs, Niek Stevens, Tom De Bruyne
Digitale marketing: Nelleke van der Voort, Niek Stevens, Wouter Steeneveld
Productie: Caren van Rooijen, Nadine Park
Development: Stefano Buik
Design: Dog & Pony, Desmond Gerritse, Vincent ten Have

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie