De dagbladadvertenties van Stella Fietsen, een aanbieder van e-bikes, zijn in strijd zijn met artikel 7 (zie kader), van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Dat heeft de Reclame Code Commissie (RCC) op 17 juli bepaald. De reclame-uitingen worden door de RCC als ‘misleidend en daardoor oneerlijk’ bestempeld. De RCC beveelt de adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.
Recidive
Het is niet de eerste keer dat Stella Fietsen met de RCC te maken krijgt. Een klacht uit 2015 leidde zelfs tot een 'Aanbeveling met ALERT', zie kadertekst meer onderaan dit artikel.
Ongeoorloofde marketingtechnieken
De klacht die in mei werd ingediend door Max Kohnstamm, marketingdeskundige en programmanager bij opleidingsinstituut SRM. Kohnstamm is een goede bekende van het RCC, want hij kwam in het verleden vaker in het geweer tegen ‘ongeoorloofde marketingtechnieken’, bijvoorbeeld tegen Booking.com in 2014.
Fatsoenlijk
Kohnstamm zegt in een reactie aan Marketing Online dat de wijze waarop Stella Fietsen de strijd aangaat tegen de ‘klassieke vakhandel’ opmerkelijk is. Kohnstamm: ‘De misleidende wijze van adverteren en opdringerige wijze van verkopen van Stella was voor mij aanleiding om een klacht in te dienen. Marketing is een mooi vak, maar het spel moet wel fatsoenlijk gespeeld worden.’
Tekst loopt door onder afbeelding
Doorlopend 'nu korting!'
Kohnstamms klacht behelsde twee onderdelen (een derde klacht over verleende garantie trok hij ter zitting in). Stella Fietsen adverteerde – onder meer in De Volkskrant – met teksten als ‘Nu tot 40% procent korting op alle e-bikes. Actie geldig t/m 25 maart a.s. Wees er snel bij! Deze actie is alleen deze week geldig!’ De actie bleek in praktijk echter helemaal niet ‘alleen deze week geldig’, omdat de actie – en soortgelijke acties – in werkelijkheid vele weken achter elkaar werden herhaald, aldus klager.
De RCC ging daarin mee en stelde dat er feitelijk sprake is van een ‘standaard korting’. RCC: ‘Door te adverteren met een kortdurende kortingsactie die op een bepaalde datum afloopt terwijl de actie in werkelijkheid gedurende een lange, aaneengesloten periode doorloopt, wordt bij de gemiddelde consument ten onrechte een gevoel van urgentie opgeroepen.’
Reclame mag niet oneerlijk zijn. Reclame is oneerlijk wanneer zij in strijd is met de vereisten van professionele toewijding en het economische gedrag van de gemiddelde consument die zij bereikt of op wie zij gericht is met betrekking tot het product wezenlijk verstoort of kan verstoren. Misleidende reclame en agressieve reclame zijn in ieder geval oneerlijk.’ Voor een uitgebreide toelichting op artikel 7, klik hier.
'De beste van Europa'
Klacht nummer twee betrof het feit dat Stella Fietsen in dagbladadvertenties beweert dat de Stella-e-fiets van het type ‘Copenhague’ de beste van Europa is. Door op de achtergrond een logo van ExtraEnergy.org met ‘test verdict’ te plaatsen wordt volgens Kohnstamm de indruk gewekt dat sprake is van een officiële uitverkiezing tot beste fiets van Europa, maar dit is volgens hem geenszins het geval. In het verweer op deze klacht bracht Stella Fietsen onder meer in dat in een persbericht van het betrokken testinstituut staat dat de Stella Copenhague heeft gewonnen ‘in de genoemde categorie’ (‘classic’, red.).
Tekst loopt door onder afbeelding
Maar omdat dat een categorie is waaraan slechts vier e-bikes deelnamen, kan volgens Kohnstamm moeilijk geclaimd worden dat het hier gaat om ‘de beste e-bike van Europa’. Ook hier volgt de RCC klager: ‘Met de aanprijzing van de Stella Copenhague als ‘de Europese testwinnaar’, Europees testwinnaar’ en ‘de beste e-bike van Europa’ in de (…) uitingen wordt voor de gemiddelde consument onduidelijke informatie verstrekt over de voordelen van de aangeprezen e-bike (…). Omdat de gemiddelde consument hierdoor ertoe kan worden gebracht een besluit over een transactie – de aanschaf van de Stella Copenhague – te nemen dat hij anders niet had genomen, zijn de uitingen misleidend en om die reden oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.’
Het is niet de eerste keer dat Stella Fietsen in aanraking komt met de RCC. Los van de klacht van Kohnstamm werden vier klachten ingediend. Twee daarvan werden afgewezen.
Naar aanleiding van een klacht uit 2014 ('garantietermijn van 5 jaar blijkt alleen betrekking te hebben op het frame van de elektrische fiets') deed de RCC een aanbeveling.
Een klacht uit 2015 ('tijdens het verkoopgesprek is klaagster niet gewezen op geldende voorwaarden') leidde ook tot een aanbeveling, namelijk om niet meer op dergelijke wijze reclame te maken. De bedoelde uitingen werden echter niet aangepast door Stella Fietsen, waarop de RCC greep naar het meest verstrekkende middel dat het tot zijn beschikking heeft, een Aanbeveling met ALERT. Daarbij wordt een breder publiek ingelicht door het uitsturen van een persbericht.
Beroep
Stella Fietsen heeft 14 dagen de tijd om mogelijk beroep aan te tekenen. Stella Fietsen geeft geen commentaar. Het laat in een geautomatiseerd bericht weten niet standaard contact op te nemen met elke verzender. 'IIndien onze interesse voldoende is gewekt, nemen wij vanzelf contact met u op.'