In de Filippijnen worden zo’n 100.000 Filippijnse kinderen slachtoffer van seksuele uitbuiting op straat, in bordelen en via internet. Daarom is Terre des Hommes de campagne ‘Lezen en schrijven leer je niet in een bordeel’ gestart, waar social seeding onderdeel van is.
In deze social seeding campagne, die deze week start en is bedacht en uitgevoerd door social media bureau Add to Friends, worden donateurs en relaties opgeroepen de campagneboodschap te delen met hun vrienden. Zo worden naast de trouwe aanhang van Terre des Hommes ook de mensen bereikt die Terre des Hommes niet kennen, maar wel gevoelig zijn voor het campagnethema.
Hiervoor is een campagnepagina in het leven geroepen waarop donateurs en relaties onder andere worden opgeroepen deze ‘aan te raden’ op Facebook of een campagnetweet te versturen. Door gebruik te maken van Facebook Open Graph resulteert dit in het plaatsen van de campagneboodschap en –afbeelding op de timeline van de bezoeker, met een link terug naar de campagnepagina en de oproep dit verder te delen.
Op de Facebook pagina van Terre des Hommes worden bezoekers en fans opgeroepen een vooropgestelde update met de campagneboodschap met behulp van deze applicatie op hun timeline te plaatsen. Na het plaatsen van deze update worden zij gestimuleerd hier ook een tweet aan te wijden. Net als het onderwerp is ook deze app rauw vormgegeven.
Daarnaast worden relevante bloggers benaderd en gevraagd over het onderwerp te schrijven. Om hen te voeden bevat de campagnepagina een link naar de persruimte, waar speciaal voor hen een ‘blogkit’ klaarstaat.
Waar veel goede doelen op social media hooguit informeren (lees: zenden) of ‘de dialoog aangaan’ (lees: niet weten hoe ze het precies moeten inzetten) heeft Terre des Hommes duidelijk gekozen voor een actieve aanpak. Mocht jij het onderwerp een warm hart toedragen, deel dan ook deze campagne met je vrienden.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!