Social Marketing komt steeds meer in zwang. Zelfs Kotler besteedde er meerdere boeken en recentelijk maar liefst 448 pagina’s aan. De discipline bestaat echter al sinds de jaren 70 van de vorige eeuw. Geheel onterecht dus dat Social Marketing wordt verward met een geheel andere en veel modernere hype, die van social media marketing. Google rapporteert 111.000 hits voor Social Marketing. Een korte analyse van de eerste resultatenpagina’s leert echter dat zo’n 25% daar helemaal niet over gaat. Die gaan over marketing middels social networking sites. Net als 75% van de profielen die verschijnen op de search pagina van LinkedIn als je ‘Social Marketing’ intoetst. Bijna niet verwonderlijk dat drie van de 24 aanwezigen op de bijeenkomst van het NSMC afgelopen week een heel andere verwachting van het Social Marketing programma hadden…
Er bestaan veel definities van Social Marketing. Wikipedia hanteert een omschrijving die dicht bij die van ons ligt: de toepassing van commerciële marketing concepten en technieken om positieve maatschappelijke of sociale veranderingen te bewerkstelligen. Interessant genoeg is dit niet de meest gebruikte. Social Marketing komt voort uit de publieke sector, die zich ondanks het leentjebuur van de commerciëlen, nadrukkelijk afkeert van de praktijken van private partijen. Zij claimen niet alleen een ander domein, maar een geheel nieuwe discipline, met de definitie: ‘Social Marketing is the systematic application of the ideas, processes and practices of the marketing discipline alongside other concepts and techniques to achieve specific behavioral goals for social good’. Het zal niemand verbazen dat deze omschrijving vooral door veel consultants wordt aangehangen. Het maakt het vak extra ingewikkeld en meer diffuus – en creëert een zeer complex en schier oneindig werkveld.
Wat maakt Social Marketing dan toch zo boeiend? De notie dat door in te zoomen op het individu en diens wensen, inzichten verkregen kunnen worden waardoor werkelijke verandering mogelijk is. Door niet te streven naar heropvoeding met nog meer kennis, maar het gesprek aan te gaan en te zoeken naar het haakje waaraan nieuw gedrag gehangen kan worden. Door verder te kijken dan de economische en rationele kosten en ook de psychische en emotionele kosten van gedrag(verandering) te adresseren.
Social Marketing is een prachtig werkgebied met veel mogelijkheden. Maar nieuw is het niet. Wel appelleert het sterk aan datgene wat de wereld nu zo goed kan gebruiken: een aanpak gericht op mensen in plaats van dingen, op gezondheid en welzijn in plaats van geldelijk gewin, op succes op de lange termijn in plaats van targetgericht scoren op de korte termijn.
Hanneke de Bruin & Emilie van Rappard
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!