Skoeps komt vandaag met een vernieuwde site. Belangrijkste aanpassing: bezoekers worden nu ook moderatoren.
Dit site-onderdeel was eigenlijk al vanaf de start bedoeld, maar het staat er nu, na 4 maanden, goed op, aldus Skoeps-chef Michael Nederlof in een GVR-presentatie over user generated content, afgelopen maandag in het Rosarium in Amsterdam: 'De site is vanaf woensdag echt user moderated, dan wordt 'ie losgelaten...'
De eerste 4 maanden waakte een redactie over de inzendingen, maar dat was bijna niet meer te doen. Nederlof: 'Het werd te veel. We hebben een redacteur in dienst, 's nachts hielden studenten van journalistenopleidingen de boel in de gaten.'
Nu mogen bezoekers een rating geven. Duim omhoog, of omlaag, net als op Youtube. Skoeps heeft heel goed naar de grootste social videosite ter wereld gekeken. Zo is het eenvoudiger om filmpjes/foto's over hetzelfde onderwerp te bekijken, video's op een eigen weblog te publiceren en meerdere skoeps tegelijkertijd te uploaden.
De site oogt een stuk overzichtelijker en rustiger, doch 'behoudt wel de oorspronkelijke rauwe en realistische uitstraling', aldus Nederlof.
Hij gaf in de presentatie in het Rosarium aan dat de bulk van de investeringen in de techniek achter de site zijn gaan zitten. 'Daar ligt onze voorsprong ten opzichte van de concurrentie. Best lastig om vol te houden, maar we moeten hierop blijven focussen.' De kranten lopen volgens hem nog erg achter wat betreft de juiste implementatie van nieuwe diensten, zoals video.'
Ook nieuw op de site: een mashup met Google Earth: 'Skoeps bij jou in de buurt'. Aan de hand van postcodes kunnen actieve Skoepers worden ingezet om het nieuws te verslaan.
Op dit moment telt Skoeps een harde kern van 1200 actieve reporters die geregeld nieuws uploaden. Daarnaast stuurt een grote groep 'toevallige journalisten' (mensen die ergens getuige van zijn en zich het Skoeps-nummer herinneren) foto's op.
De site telde afgelopen maand meer dan 100.000 unieke bezoekers en dat is op zich een prima aantal (Nederlof: 'De STIR-drempel is gehaald'), ware het niet dat Skoeps de aantallen van Nu.nl nastreeft...dus de zweep moet er nog even over.
In oktober van dit jaar, 12 maanden na start, wordt bekeken of alle doelstellingen (Skoeps wil onder andere de grootste nieuwssite van Nederland worden) zijn gehaald.
Inkomsten komen met name uit bannering en sponsoring door Vodafone (Nederlof: 'Die hebben flink gesponsord, maar dat geld hebben ze er nu al dubbel en dwars uit'), daarnaast zijn er inkomsten uit SMS en MMS-verkeer, en verkoopt Skoeps beelden door, bijvoorbeeld aan ANP en Novum, maar ook aan kranten en online nieuwssites, zoals Planet. De opbrengsten hieruit worden gedeeld met de desbetreffende burgerjournalist.
SKOEPS is een initiatief van PcM Uitgevers en Talpa Digital. Hoofdsponsor is Vodafone.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!