Overdag, wanneer de koningin de Akte van Abdicatie tekent, zijn de spotjes het duurst. De tarieven voor de reclamespots bedragen tijdens de abdicatie 35.000 en 45.000, afhankelijk van het tijdstip.
De kijkcijfers van de vorige troonwisseling in 1980 wijzen uit dat de balkonscène de meeste kijkers trekt. Destijds waren dat bijna zeven miljoen mensen, met een kijkdichtheid van 46 procent.
Volgens de Ster haken adverteerders graag in op unieke gebeurtenissen als deze. 'Het bijzondere zit hem ook in de actualiteit. Er zijn veel programma's die je later kunt bekijken, maar de troonswisseling is iets dat je live wilt bekijken. Dat biedt kansen voor adverteerders.'
Na de officiële plechtigheden dalen de kosten voor zendtijd in de reclameblokken van de Ster. Adverteren rond het concert Samen voor Oranje in Ahoy en de koningsvaart over het IJ in Amsterdam kost 20.000 euro per halve minuut. Daarna zakken de tarieven nog verder naar 7000 euro.
Naast de kijkers in eigen land, wordt ook veel internationale aandacht verwacht. Omroepen uit de hele wereld kunnen volgens een NOS-woordvoerster inschrijven op de uitzending bij de European Broadcasting Union (EBU).
Volgens NOS-directeur Jan de Jong is het een misverstand dat de operatie de omroep veel geld oplevert. 'Reclame-inkomsten gaan naar de overheid en niet naar de NOS. Dus 30 april is een dag die de NOS vooral veel geld kost en niets oplevert. Dat geeft niet, want daar heb je nu precies een publieke omroep en de NOS voor.'
(Bron: ANP)
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!