QR Codes kennen momenteel een explosief gebruik. Een QR code is snel aangemaakt en makkelijk toepasbaar, dit wil echter nog niet zeggen dat het altijd goed wordt ingezet. In heel veel gevallen kom je namelijk na het scannen uit op een reguliere en op de mobiel moeilijk (tot zelfs niet) leesbare website uit.
QR
Een QR-code is een tweedimensionale streepjescode die in 1994 is ontwikkeld door Denso-Wave, een dochteronderneming van het Japanse bedrijf Denso.
De letters QR zijn een afkorting van Quick Response ("snelle reactie"). De code werd ontwikkeld om snel decodeerbaar te zijn. QR-codes waren oorspronkelijk bedoeld voor het identificeren van auto-onderdelen, maar worden in Japan inmiddels algemeen gebruikt in tijdschriften, op bushaltes en op visitekaartjes. In Nederland is de code terug te vinden op de e-tickets van de NS, maar ook steeds vaker op posters.
De cijfers
Jumpscan heeft een aantal feiten en cijfers over het gebruik van hun QR codes op een rij gezet. Allereerst interessant om te zien dat 52% van de respondenten van QR Codes heeft gehoord of ze heeft gezien. Een redelijk grote bekendheid voor een nieuwe techniek. 28% geeft aan weleens een QR code te hebben gescand. Meer dan de helft heeft dat het afgelopen jaar ten minste één keer gedaan en 40% zelfs vijf keer of meer.
De meeste QR codes worden met 68% grotendeels via iPhones gebruikt. Tweede is Android met 26%. Blackberry heeft met 4 procent een beperkt gebruik.
(bronvermelding: Jumpscan & Wikipedia)
- Posted by Richard Otto using BlogPress from his iPhone
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!