Pr-bureaus ontwikkelen meetinstrument

Hoe meet je de daadwerkelijke opbrengst van pr-campagnes? De bureaus Linden & Barbosa, Het PR bureau en Bijl PR hebben gezamenlijk een uniforme methode laten ontwikkelen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De researchers en strategen van Zenithoptimedia hebben op verzoek van de drie bureaus een tool ontwikkeld, PR Fact . Het meet de effectiviteit van een campagne op zowel kwantitatieve variabelen (hoeveel mensen zijn bereikt?) als op kwalitatieve variabelen (zijn ze door de campagne veranderd?).

Mediawaarde
In veel traditioneel onderzoek naar de mediawaarde van pr werd ervan uitgegaan dat de waarde van een geplaatste boodschap gelijk staat aan de waarde van een advertentie op dezelfde plek.

Bij de ontwikkeling van PR Fact geldt dit tarief als startpunt. Om tot een accurate bepaling van mediawaarde wordt een inhoudsanalyse gemaakt. Zo vertegenwoordigt bijvoorbeeld een item in het NOS Journaal van acht uur een hogere waarde dan een reclamespot in het reclameblok voorafgaand. Op basis van inhoudsanalyse wordt een weegfactor bepaald. Die vermenigvuldigd met het advertentietarief bepaalt de pr-waarde.

Sentiment, quotes
In de inhoudsanalyse worden alle pr-items beoordeeld op aanwezigheid van de kernboodschap, het noemen van de merknaam, het sentiment (positief, negatief of neutraal), het productgebruik, maar bijvoorbeeld ook op quotes van een woordvoerder of ceo.

Bereik
Om het bereik van pr-campagne in kaart te brengen zal per mediumtype het mediabereiksonderzoek geraadpleegd worden. Alle pr-items binnen een mediumtype worden tot een campagne geformeerd waar vervolgens het campagnebereik van wordt bepaald.

Effect communicatiedoelstellingen
Het kwalitatieve deel bestaat uit een communicatie-effectonderzoek. Hiervoor worden er na een pr- campagne twee exact dezelfde groepen geselecteerd van zo’n 300 personen. De ene groep is wel in contact geweest met de pr-boodschap en de andere groep niet. Onder de beide groepen worden de vastgestelde communicatievariabelen gemeten. Als de blootgestelde groep significant hoger scoort op de onderzochte communicatievariabelen dan de andere groep dan is dit het positieve resultaat van de pr-campagne.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie