Welk verhaal vertel je op welk moment? Dat is een terugkerende vraag bij het ontwikkelen van een podcast. Of, zoals marketeers het graag noemen: op welke plek in de funnel hoort de podcast thuis? Er is geen eenduidig antwoord op te geven. Het hangt allemaal af van merk- en communicatiedoelstellingen, de mediamix als geheel én de doelgroep.
Merkvoorkeur
Toch zijn er wel wat vuistregels. Wie zich met een podcast richt op consumenten, zal eerder op merkniveau communiceren, bijvoorbeeld met als doel om merkassociaties te versterken of juist nieuwe te creëren. Je kunt van de ontvangers hooguit verwachten dat hun merkvoorkeur groot genoeg is om zich te laten overhalen om te gaan luisteren. Bij business-to-business doelgroepen werkt het anders: deze doelgroep is vaak al geïnteresseerd in een specifiek vak- of interessegebied. Waar je consumenten veel meer moet zien te verleiden, wordt informatie vanuit toonaangevende merken binnen de sector hier vaak met open armen ontvangen. Top-funnel versus mid-funnel, om in marketingjargon te blijven.
Uitdaging
The Science Behind Your Salad is zo’n voorbeeld in de b2b-categorie. Sinds 2021 brengt Basf min of meer maandelijks een nieuwe aflevering uit van deze reeks. Met de tak Agriculture Solutions helpt het chemieconcern boeren met het verbouwen van voedsel. En met een snelgroeiende wereldbevolking, veranderend klimaat en beperkte landbouwgrond, wordt dat een steeds grotere uitdaging.
Uien snijden zonder tranen
De reeks zoomt telkens in op een ander gewas. Zo gaan we van tomaten, naar rijst, tarwe en zitten we inmiddels bij uien. Een aflevering die begint in de keuken van een stel dat graag Thais kookt, waarbij ook uien een belangrijke rol spelen. Vervolgens leidt het verhaal van smaak naar de meer technologische kant van de ui: onder de noemer ‘Sunions’ is de ui inmiddels geëvolueerd tot een zoetere variant die onder meer langer houdbaar is en waarbij je niet hoeft te huilen als je hem snijdt. Vanuit BASF komt daarover een expert aan het woord; iemand die al zijn hele leven bezig is met het verbouwen van gewassen.
Wat de podcast interessant maakt binnen dit domein, is dat het een soort luchtigheid durft toe te laten die je gewoonlijk vooral in consumenten-podcasts tegenkomt. Daardoor wordt informatie beter gedoseerd dan de gemiddelde b2b-podcast, met als gevolg dat het meer beklijft dan wanneer je een productie helemaal dichtplamuurt met feiten en informatie. Dat maakt ‘m zelfs de moeite van het luisteren waard, ook als je géén groentes verbouwt.
Meer luisteren?
Alle eerdere ‘podcasts van de week’ vind je op deze overzichtspagina. Gelijk luisteren? Dat kan met deze handige afspeellijst op Spotify.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!