Podcast van de week: American Metamorphosis

Airborne kiest onderscheidende audioproducties van adverteerders waar de consument naar wil luisteren. 

Deze week werden de nominaties voor The Webby Awards bekendgemaakt. En aangezien het enorme aanbod van podcasts in stevig tempo aan het uitdijen is, is het altijd interessant om te zien wat er bij dit soort awards komt bovendrijven. In de categorie ‘Best branded podcast’ zijn er nu 5 genomineerden, waar het publiek nu op kan stemmen. 

Consultingfirma

Eén daarvan is de show ‘American Metamorphosis’, die gemaakt wordt door de Boston Consulting Group (BCG) in samenwerking met de branded content-afdeling van het Amerikaanse nieuwsmedium The Atlantic. BCG is een internationaal opererende consultingfirma die bedrijven en overheden adviseert over hun strategie. Dat doen de meer dan 25 duizend medewerkers zo’n beetje binnen elk denkbaar domein, van luchtvaart tot gezondheidszorg. 

Historische gebeurtenis

De reeks startte ruim een jaar geleden, in februari 2021. Dat was ongeveer een maand na de bestorming van het Amerikaanse Capitool: een historische gebeurtenis met grote symbolische waarde. Het liet zien dat er in de wereld veel is veranderd: zo is het niet meer vanzelfsprekend dat we ons allemaal baseren op dezelfde feiten, waardoor grote groepen in de samenlevering in een parallelle werkelijkheid terechtkomen. Zie de militante Trump-aanhangers bij het Capitool. En dat is niet het enige: ook corona heeft veel van wat vanzelfsprekend was, ter discussie gesteld. Hoe we leven, werken, hoe onze economie functioneert. We leven, kortom, in een tijd van grote transities - op heel veel niveaus. 

Kwetsbaarheid

Al deze veranderingen - of beter: metamorfose - vormt het uitgangspunt voor deze podcast. In elke aflevering wordt een onderwerp onder de loep genomen, om vervolgens experts hun licht erover te laten schijnen. 

Neem bijvoorbeeld de aflevering over toeleveringsketens. Ondernemer Malcolm Maclean bedacht in de jaren ‘50 een manier om makkelijker en sneller goederen te vervoeren. Niet meer vrachtwagen, zoals toen gebruikelijk was, maar per schip. Daarmee legde Maclean het fundament voor internationaal vervoer per zeecontainer. Inmiddels is het de ruggengraat van de wereldhandel: fabrikanten kunnen van over de hele wereld onderdelen laten komen om zo producten te maken. Tenminste, als alles goed gaat. Door corona werd dat complexe systeem van toeleveringsketens totaal op zijn kop gezet. En vooral: de kwetsbaarheid ervan werd pijnlijk duidelijk. 

Haperende systemen

Host van de show, journalist Caroline Modarressy-Tehrani, gaat met vervolgens een expert van BCG op zoek naar oplossingen van hoe het anders en slimmer kan. De podcast draagt daarmee vanzelfsprekend bij aan de autoriteit van BCG, als partij die voortdurend nadenkt over hoe we haperende systemen beter kunnen laten functioneren. De primaire doelgroep is uiteraard de decision makers bij bedrijven en overheden, maar de inzichten en perspectieven die deze podcast biedt zijn eigenlijk voor een veel breder publiek interessant. 

Disclaimer: ik ben jurylid bij The Webby Awards. Het artikel over bovenstaande podcast staat geheel los van de jurybeoordeling en is ook niet bedoeld als stem-advies. 

Meer luisteren?

Alle eerdere ‘podcasts van de week’ vind je op deze overzichtspagina. Gelijk luisteren? Dat kan met deze handige afspeellijst op Spotify.

Op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen op het gebied van digital audio? Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Airborne. 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie