Premium

Plus supermarkt als kinderpsycholoog: 'Emoji’s helpen kinderen om gevoelens duidelijker te maken'

Plus start zondag met een emoji-spaaractie en deed naar aanleiding daarvan onderzoek naar gevoelens van kinderen.

‘Emoji’s helpen 4 op de 5 kinderen om hun gevoelens te uiten.’ Met die headline opent Plus Supermarkt zijn aankondiging van de emoji-spaaractie die start op 27 augustus. Voor de gelegenheid heeft Plus de opdracht gegeven om een onderzoek uit te voeren (door DirectResearch) naar gevoelens van kinderen, en hoe ze die gevoelens uiten. Eén van de conclusies is dat kinderen het lastig vinden om over hun gevoelens te praten.

Gevoelens delen
Plus: ‘Bijna twee derde (64%) van de ondervraagde kinderen geeft aan moeite te hebben om gevoelens te delen en ongeveer de helft (49%) weet soms niet wat ze met gevoelens moeten doen. 83% van de kinderen geeft aan dat emoji’s helpen om gevoelens duidelijker te maken. 17% geeft aan zijn of haar gevoelens met emoji’s zelfs beter te kunnen uiten.’

In de commercial die de emoji-spaaractie aankondigt zegt de voice-over: 'Bij Plus hebben we nu emoji's. Daarmee kan je altijd en overal duidelijk maken wat je vindt.'

 

Het versterkende effect van Smartphones
Het toenemend bezit van smartphones onder kinderen lijkt het gebruik van emoji’s volgens Plus te versterken. ‘Kinderen met een smartphone hebben een sterke voorkeur om emoji’s in plaats van woorden te gebruiken om hun gevoelens te delen.’

Meer onderzoeksresultaten
Ruim 4 op de 5 kinderen geeft aan dat emoji’s helpen om gevoelens duidelijk te maken. In gesprekken via e-mail, WhatsApp, Chat of SMS geeft bijna de helft van de kinderen aan liever emoji’s te gebruiken dan hun gevoelens met woorden te beschrijven. De meest gebruikte emoji onder kinderen is de lachende smiley met tranende ogen (laughing out loud).
Als kinderen blij of verdrietig zijn uiten ze dat vooral door te lachen, huilen of te schreeuwen. 91 procent van de kinderen geeft aan dat iedereen het mag weten als ze blij zijn. 43 procent van de kinderen geeft aan dat ze afleiding zoeken om hun gevoelens een plek te geven. Tv kijken, een boek lezen of gamen helpt kinderen om met hun emoties om te gaan.

 

Kindertelefoon
Plus geeft aan dat het onderzoek is uitgevoerd voor De Kindertelefoon. ‘Op deze manier helpen we de Kindertelefoon aan meer inzichten in het uiten van emoties door kinderen. Dat helpt hen weer in het maken van keuzes ten aanzien van beleid en in het verbeteren van de dienstverlening naar kinderen en jongeren toe.’ Daar blijft het voor nu bij. Plus gaat geen vast samenwerkingsverband aan met De Kindertelefoon en gaat de organisatie ook niet sponsoren.

Hoezo kindergevoelens
Vraag is wel waarom Plus zich opwerpt als kinderpsycholoog. Waarom vindt Plus het thema van kindergevoelens zo belangrijk? Ingeborg Biemans, manager corporate communicatie en MVO bij Plus, zegt dat de supermarkt in het thema van haar Emoji-campagne een duidelijke link naar het onderwerp zag: het uiten van gevoelens door kinderen.

Emoties kwijt kunnen
Biemans: ‘Bij dit onderwerp dachten we meteen aan de Kindertelefoon: hèt platform waar kinderen hun gevoelens en emoties kwijt kunnen. Om die reden hebben we ze benaderd met de vraag of zij interesse hadden in een onderzoek naar dit thema. Dat hadden ze en die resultaten hebben we donderdag naar buiten gebracht.’

Instore
Volgens Biemans is er verder geen ideëel doel verbonden aan de emoji-spaaractie. Bovendien zal er van het thema ‘kinderen en gevoelens’ niets terug te zien zijn in de supermarkt. Biemans: ‘Vooralsnog niet.’

Onderzoeksverantwoording
Onderzoeksbureau DirectResearch deed in opdracht van PLUS voor De Kindertelefoon onderzoek naar gevoelens en emoties bij kinderen in de leeftijd van 8 tot 12 jaar in Nederland. In totaal werden 1.047 kinderen ondervraagd. De kinderen zijn via de ouders benaderd om deel te nemen aan het onderzoek. Het kwantitatieve onderzoek is online uitgevoerd van 26 juli 2017 tot 12 augustus 2017. 61% van de respondenten beschikt over een smartphone.

 Plus heeft aan de emoji-spaaractie ook virtualreality-elementen gekoppeld.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie