A Pine & Gilmore Experience

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Afgelopen week had ik het voorrecht om aanwezig te mogen zijn bij een zogenaamde Thinkabout van Pine & Gilmore in San Diego. Eens per jaar organiseren deze schrijvers van ondermeer "The Experience Economy" en "Authenticity" een aantal dagen waar een beperkt aantal mensen met hen mag meedenken, meebeleven en hiermee een onderdeel worden van het Thinkabout netwerk. Je moet geïnviteerd worden door iemand die al heeft deelgenomen aan een eerdere Thinkabout. Ik werd uitgenodigd door een Deense consultant, wie ik een half jaar geleden heb leren kennen op een congres in Kopenhagen.

Een Thinkabout is een beetje moeilijk te definiëren. Het is geen congres, het is geen workshop. Het is vooral een ervaring. Ik zal daarom kort beschrijven wat we hebben meegemaakt. Op dinsdagavond werden we welkom geheten door de organisatoren. Zonder dat dit teveel werd opgelegd was het de bedoeling om games te spelen met de andere deelnemers om elkaar te leren kennen. Binnen een uur na aankomst speelde ik tafeltennis tegen Joe Pine. Dat was in ieder geval al anders dan een reguliere formele ontmoeting!

Op woensdagochtend was er om 7:00 uur een gezamenlijk ontbijt en om 08.00 uur was er een presentatie van Joe Pine en Kim Korn over hun recent verschenen boek “Infinite Possibility: creating customer value on the digital frontier”. Het boek had ik in het vliegtuig gelezen en ik was er bijzonder van onder de indruk. Het biedt een model dat de oude en de nieuwe economie verbindt in een zogenaamd Multiverse. Het is te ingewikkeld om in een paar worden uit te leggen en dat laat ik dan ook graag over aan Joe Pine zelf in .

Het was prettig om het boek te lezen en de volgende dag een presentatie te hebben van deze heren. Ik zie nu in ieder geval in volle omvang de waarde van het boek en zal het model ook direct gaan gebruiken in workshops met klanten en in de Superpromoter Academy. Het is namelijk complex maar toch zo praktisch dat het direct bruikbaar is om tot innovatieve ideeën te komen. Er is net een uitgebreide en verhelderende verschenen over het boek door Cees de Bil.

Na deze presentatie kreeg Jim Gilmore het woord. We kregen een waterval aan boeken, termen en ideeën over ons heen gegoten met vooral veel aandacht voor de theorie, technieken en oefeningen van Edward de Bono. Hij eindigende met 4 stadia van “zijn”, waar we in de middag mee aan de slag gingen, namelijk: Nothing, Something, Everything & Anything. Deze bezigheden varieerden van op het strand zitten en naar de zee staren (Nothing) tot (Anything) het maken van een revitalisatieplan (in teams) voor de wijk waar we zaten met het hotel (Del Mar, San Diego). s ‘Avonds hadden we een zogenaamde powerpoint karaoke, waarbij de deelnemers een presentatie van een ander moesten presenteren. Een hilarische maar ook zeer creatieve oefening. Als laatste waren Pine & Gilmore zelf aan de beurt. En wat trokken zij uit de bak met USB’s … Jawel, mijn superpromoter presentatie. Het was fascinerend om te zien hoe de heren daar een draai aan gaven, terwijl ze nog totaal onbekend waren met het concept.

De volgende dag werden s ‘ochtends de revitalisatieplannen gepresenteerd aan de wethouder van Del Mar. Elk team kreeg 3 minuten om de plannen te ontvouwen. Er waren ongeveer 12 groepen en de presentaties waren indrukwekkend. Het leek alsof aan de presentaties een half jaar onderzoek & consultancy vooraf was gegaan. Terwijl de presentaties gebaseerd waren op een wandeling van een uur en de presentaties ook in hooguit een uur waren gemaakt.

’s Middags werd nog een workshop gegeven waarbij vanuit 10 stellingen in groepen 3 minuten werd gediscussieerd. Daarna noteerde elke deelnemer 1 idee voor zichzelf om vervolgens weer een andere groep te vormen. Een pressure cooker techniek om in korte tijd met veel ideeën te komen.

Hierna werd nog een keer teruggekomen op het Nothing, Something, Everything & Anything concept en werd gevraagd om je favoriete staat van zijn te kiezen. Deelnemers die dezelfde staat verkozen kregen enkele minuten om te komen tot een verklaring.
Tot slot werd s’middags een evaluatie van het geheel gedaan terwijl iedereen in een grote kring stond opgesteld. Het werd toen duidelijk dat we in een heel korte tijd een hechte groep waren geworden en het gevoel hadden dat we ontzettend veel hadden geleerd terwijl er bijzonder weinig was gezonden door de organisatie. We hadden geleerd door te ervaren!

s ‘Avonds werd het geheel op gepaste wijze afgesloten met een diner en een feest op een trendy dakterras in San Diego. Iedereen zat er nog energiek bij ondanks het groot aantal uren dat we dagelijks aan de slag waren geweest. De experience economy had zich weer eens bewezen en de sterren zagen dat het goed was.

Joe Pine is op dit moment in Nederland en aan het eind van de maand komt hij nog een keer terug. Hier de data en locaties:
- Vandaag (dinsdag 26 september) geeft Joe Pine een in Ede.
- Vrijdag 30 oktober geeft Joe Pine een at Seats2Meet.
- Maandag 31 oktober geven Joe Pine & Kim Korn een at Seats2Meet.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie