Özlen Uncu, hiervoor kortstondig commercieel directeur bij Fox Channels, en Steven Kraanen, ex-Directeur Marketing TMG, zijn mBuy gestart, een bureau dat zich volledig richt op media-inkoop. De ondernemers zeggen dat er een grote latente behoefte bestaat aan een dergelijk bureau: ‘Er bestaat nog geen mediabureau dat puur gespecialiseerd is op het gebied waar de eerste harde winst zit; het media-inkoopproces.’
De ervaring van Kraanen en Uncu is dat media-inkoop ‘te vaak’ op de allerlaatste plaats komt. De ondernemers stellen vast dat wanneer media-inkoop de aandacht krijgt ‘die het verdient’, aanzienlijke kostenbesparingen of meer effectiviteit van het campagnebudget zijn te realiseren. mBuy focust zich dan ook puur op het behalen van de beste verhouding tussen mediaprijs en –prestatie en neemt de bijbehorende executie en administratie uit handen.
De oprichting van zo’n puur op inkoop gespecialiseerd mediabureau is volgens de ondernemers een logisch gevolg van een steeds complexer wordend marketingcommunicatie- en medialandschap. ‘De aanwezigheid van merken in onze wereld wordt steeds meer het werkterrein van allerlei hyperspecialisten die allemaal met uiteenlopende inhoudelijke, maar ook budgettaire belangen trekken en duwen aan hetzelfde marketingcommunicatieplan. Door van media-inkoop ook een specialisme te maken zorgen we ervoor dat in dit complexe proces ook de financiële belangen goed gedekt zijn. Bovendien is advertising inmiddels min of meer verworden tot een commodity.’
Uncu werkte lange tijd als inkoopspecialist bij Aegis Media en Kobalt. Kraanen was onder meer manager media buying bij Kobalt en directeur marketing bij TMG.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!