Er is veel te doen en veel te winnen in de provincie Friesland en dan met name op marketinggebied. Wat is nu wijsheid, hoe word je vindbaar en wat draagt bij aan groei?
Toename ten opzichte van een eerder meetpunt, dat is de definitie van groei. Iedereen wil groeien. Als kind, als sporter, als ondernemer. Groei is wat ons als mensen drijft. In economisch opzicht betekent dit dat je voorwaarden dient te scheppen waardoor je ten opzichte van concurrenten een aantrekkelijke positie inneemt. Om groei te bewerkstelligen heb je een aantal ingrediënten nodig. Dit zijn bijvoorbeeld capaciteit, kennis en innovatie. Waarbij een vooruitziend bedrijfsleven dat bereid is risico’s te nemen economische groei naar een hoger niveau tilt. Hierbij dient zij gefaciliteerd te worden door de overheid die met transparant beleid innovatie faciliteert, ondernemerschap ondersteunt, samenwerkingsovereenkomsten aangaat en barrières wegneemt.
Juist in dit laatste punt wringt de schoen als ik naar Friesland kijk met betrekking tot groei en vindbaarheid. Als geboren en getogen Fries woon en werk ik met veel plezier in de mooie provincie Friesland. Als jonge ondernemer van 39 doe ik dit inmiddels 20 jaar en de eigengereide inborst van de gemiddelde Fries spreekt mij bijzonder aan. Zo vind ik de Friese taal mooi, de sporten zoals schaatsen, Skûtsjesilen en Kaatsen prachtig en kijk ik nu al uit naar komende evenementen met als bijzonder hoogtepunt Leeuwarden culturele hoofdstad 2018.
U begrijpt dat ik mij, als marketingspecialist en ondernemer met verstand van technologie en digitale producties, in 1997 al verbaasd heb over het doorvoeren van Fryslân als officiële benaming van onze provincie die in de volksmond gewoon Friesland genoemd wordt. Niet raar als je weet dat de naamsbekendheid van Friesland, dus gespeld en uitgesproken als Friesland ruim boven de 90% ligt in bijvoorbeeld landen als België en Duitsland.
Ik weet nog goed dat CdK Ed Nijpels ‘Fryslân’ met moeite uit kon spreken. Dat neem ik hem echt niet kwalijk want samen met hem struikelt echt iedereen over het woord en de uitspraak op zich. Vreemde keuze van die Friezen hoor ik u denken, maar hier houdt het niet op. In 2000 ging het zoeken en vinden nog niet massaal via Google en was de werking nog niet zo gebruiksvriendelijk als vandaag de dag. Al sinds de doorvoering van ‘Fryslân’ heb ik aan iedereen die het horen of weten wilde verteld dat dit niets goeds betekent voor de vindbaarheid en groeikansen in Friesland. Probeert u eens het woord in te typen op uw toetsenbord. Best lastig met zo’n accent circonflexe, beter bekend als dakje, of niet soms? Dus typt u het lekker zonder, dat werkt gelukkig ook.
Vandaag de dag maken de krachtige big databases, van onder andere google, het de zoekende partij een stuk makkelijker dan pak hem beet 10 jaar terug. Tegenwoordig worden woorden aangevuld en geven zoekmachines synoniemen of alternatieven. Je zou zeggen keuzes zijn keuzes, dus hier houdt het wel op. Niets is echter minder waar.
Zo schets mijn verbazing dat het .frl domein nu echt in het leven geroepen is. Vanuit marketing perspectief vind ik dit een goede gimick. Echter net als bij de keuze voor Fryslân ten opzichte van Friesland zitten bij het toepassen van .frl een aantal addertjes onder het gras, die de vindbaarheid en daarmee uw groei enorm in de weg staan. De partij die .frl in de markt zet stelt namelijk dat u dit als hoofddomein dient toe te passen en te communiceren. Met andere woorden we zijn weer terug bij af. U hebt namelijk autoriteit opgebouwd op bijvoorbeeld .nl of .com vaak al meer dan 10, 15 of zelfs 20 jaar. Dit geeft u dus op wanneer u kiest voor .frl. Uw vindbaarheid dient u geheel opnieuw op te bouwen en wat betekent dat voor uw groei? Helemaal als ik u vertel dat Google voor het indexeren van websites uit Nederland enkel .com, .nl en .eu indexeert.
Daar staat u dan met uw digitale marktkraam op het hippe .frl domein. Het zal echt net als met de vindbaarheid en naamsbekendheid van Fryslân ten opzichte van Friesland jaren duren voordat u op het niveau bent waar u vandaag al was.
Want wist u dat Google voor ieder land een eigen zoekmachine heeft? Afhankelijk van de domeinnaam en content worden daar de verschillende websites getoond. Zo ziet u vanuit Nederland nooit .de of exotische domeinextenties in de resultaten die u bekijkt.
Stel je bent eigenaar van een onderneming of werkt voor een bedrijf met internationale groeiplannen. Een onderdeel van de groei moet voorkomen uit de website. Hoe doe je dat dan en waar moet je rekening mee houden bij het kiezen van een domeinnaam voor internationale bedrijven.
Houd bij het kiezen van je domeinnaam rekening met de volgende punten:
- Het vertrouwen van de domeinnaam
- De indexatie van de domeinnaam in een land
- De groeiperspectieven van uw bedrijf
- De SEO mogelijkheden van de diverse domein extenties
In mijn beleving zijn er drie hoofd domeinnaam extenties. Dit zijn de landen extenties bijvoorbeeld .nl of .de, wereldwijde domeinnaam extenties waarvan .com de bekendste is en de domeinnaam voor Europa .eu.
Verder heb je een categorie die ik voor de vorm maar even exotische domeinnamen noem. Deze worden puur vanuit commercieel oogpunt aangemaakt en vermarkt. Je begrijpt dat voor nieuwe domein extenties weer miljoenen nieuwe registraties gedaan worden door bedrijven en dat betekent kassa voor de uitgevende partijen van deze extensies.
Tropische en exotische domeinnaam extensies
.travel, .biz, .job, .sex en dus ook .frl zijn domeinnamen die zijn aangemaakt vanuit marketingtechnisch oogpunt om een begrip of gebied af te bakenen. Het vercommercialiseren staat hier vaak voorop.
Samenvattend kan ik, over vindbaarheid en groei gesproken, heel kort zijn:
- Spreek de taal van je klant
- Beweeg je op drukke marktplaatsen
- Kijk met een open blik naar buiten
- Gebruik domeinextenties die gevonden worden
Heel veel succes met uw vindbaarheid en groei. Inzicht of hulp nodig? Wij voeren er graag een goed gesprek met u over.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!