Oud-Hollands succes in nieuwe Nike commercial

Vanavond was de nieuwe commercial van Nike voor het eerst wereldwijd (in 32 landen) op TV tijdens de rust van de Champions League-finale. Helaas zullen maar weinig kijkers de prominente Nederlandse invloed herkend hebben.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De film duurt maarliefst 3 minuten en we zien 14 voetballers (plus een tennisser en een basketballer) voorbijkomen. Geen van hen is Nederlander. Of dat iets zegt over de prestaties van onze huidige generatie voetballers, durf ik niet te voorspellen.

Toch is de Nederlandse inbreng in de film groter dan die van elk van de voetballers. De muziek die gebruikt wordt is namelijk afkomstig van een LP uit 1971 van de Nederlandse rockband Focus.

Het nummer ‘Hocus Pocus’, beroemd om zijn unieke mix van hardrock en jodelen, werd destijds als grap geschreven. Jan Akkerman zat in de een gitaarrifje te spelen en Thijs van Leer beantwoordde dat op clowneske wijze met wat gejodel. Het nummer werd in 1973 de allereerste Nederlandse top-10 hit in de U.S. en Canada.

De band Focus viert dit jaar zijn 40-jarige bestaan en toert nog in binnen- en buitenland. Platenmaatschappij Red Bullet (van Willem van Kooten, alias Joost den Draaijer) heeft ‘Hocus Pocus’ speciaal ter gelegenheid van het WK voetbal opnieuw .

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie