Tegenbewegingen zijn al op gang gekomen. Het duidelijkst bij producten: Simpele PC's en simpele consumenten-elektronica spelen allemaal in op het gevoel van keuzemoeheid dat bij de consument leeft.
Ook diensten krijgen eenduidige varianten zoals de simpele mobiele abonnementen.
Of meer subtiel: bij complexe diensten worden met privileges de keuzen verpakt in een voorkeursbehandeling. Vanuit een marketingbenadering natuurlijk een slimme manier om in te spelen op de behoeften van consumenten.
Interessant is echter ook de manier waarop een goede werking van adviesfiltering in een netwerkmaatschappij kan zorgen voor nieuwe mechanismen om het hoofd te bieden aan option overload.
Twee belangrijke zaken zorgen ervoor dat kiezen lijden wordt: het toenemen van het aantal opties (mass customization) en de beschikbare hoeveelheid informatiebronnen over de mogelijke keuzen. Als ik een digitale camera wil kopen heb ik vele vergelijkbare modellen om uit te kiezen, en kan me ook nog 's laten adviseren door een veelheid aan sites, zoals deze, deze en deze natuurlijk.
In 2004 schreef Barry Schwartz al over de Paradox of Choice
(why more is less). De oplossing van Schwartz gaat uit van het beter leren kiezen door de consument. Streven naar tevredenheid in plaats van maximalisatie tot te leren leven met verplichtigen. Goed gebruik maken van de meningenmaatschappij kan echter ook belangrijke bijdrage leveren de twee bronnen te verlichten.
Vertouwenspersonen kunnen helpen bij de filtering van de opties. De blogs van de experts die je vertrouwt, of de algehele gevoelens van een reviewoverzicht bij Kieskeurig.nl. De maatwerkzoekmachines
van Rollyo helpen je zoeken. Via de Blogfinder van Technorati kun je alle blogs over het onderwerp vinden.
Het is voor aanbieders de kunst een plek te krijgen in deze nieuwe vormen van product placement en bij te dragen aan de option overload releave. Ik ga voorlopig maar even de bevindingen van Hugo volgen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!