Premium

Online supermarkt Picnic wil Nederland wijk voor wijk veroveren

‘Wij zijn een busdienst die drie keer per week in jouw straat komt.’

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

In september wordt de online supermarkt officieel gelanceerd. Twee van de vier initiatiefnemers, Michiel Muller en Bas Verheijen, over de bus versus de taxi.

De claim van Picnic luidt ‘Laagste Prijs, Gratis Thuisbezorgd’. Wat verstaan jullie onder ‘laagste prijs’?
Bas Verheijen: ‘Elke nacht meet ons systeem 50 duizend prijzen van Jumbo en Albert Heijn. Als onze prijs niet de laagste is, zullen we die aanpassen. We kunnen niet elke prijs in elke uithoek van het land controleren, maar aangezien Jumbo het every day low pricing-principe hanteert, dekken we het zo goed af.’

Retaildeskundige Paul Moers zegt dat concurreren op prijs voor Picnic ‘volstrekt niet relevant&; is, omdat online boodschappers geld zat hebben. Heeft jullie dat aan het denken gezet?
Michiel Muller: ‘Prijs speelt in elke markt een rol, maar wij richten ons niet specifiek op tweeverdieners. Wij willen de massa bereiken die niet meer met boodschappen wil sjouwen.’
BV: ‘Als je onderzoeken naar online koopgedrag bestudeert, dan spelen bezorgkosten en prijs een belangrijke rol, dus we herkennen die opmerking van Moers niet.’

 

“Onze leverancier heeft 24 soorten zeezout. Wilt u dat ook?”

 

Hoe compleet is het assortiment dat Picnic gaat bieden?
MM: ‘We zijn gestart met een assortiment gebaseerd op een vooronderzoek. Moeten we net zo compleet als een XL-supermarkt zijn? Die vraag leggen we voor in enquêtes. “Onze leverancier heeft 24 soorten zeezout. Wilt u dat ook?” Dan komen onderwerpen als keuzestress aan de orde. Het wordt compleet, met A-merken en huismerken, en we blijven evalueren wat we er wel en niet in willen hebben.’
BV: ‘Sommige dingen kúnnen we niet verkopen, zoals een warm saucijzenbroodje, of afgewogen groente.’


(Foto, v.l.n.r.: Bas Verheijen, Joris Beckers, Frederik Nieuwenhuys en Michiel Muller)

Supermarktdeskundige Gerard Rutte zegt dat gratis bezorgen suïcidaal is. Waar gaat Picnic de marge vandaan toveren?
MM: ‘Simpel, we hebben geen winkels en er ligt maar op één plek voorraad. Dat scheelt veel in de kosten, in derving ook. Daarnaast gaan we heel efficiënt bezorgen. Andere bezorgdiensten komen misschien wel drie keer in een straat per dag, maar rijden wel steeds als een taxi heen en weer. Wij zijn meer een busdienst die drie keer per week in jouw straat komt. Dat is vaak genoeg voor mensen.’

Sluiten ‘bustijden’ wel voldoende aan bij de individualistische benadering van online boodschappen?
BV: ‘We concentreren de bezorging in de middag en de avond. Je moet dan wel thuis zijn in verband met gekoelde en bevroren producten. Maar mensen met kinderen zijn dan vaak wel thuis. En we weten dat ze het niet erg vinden om tijdens de avondmaaltijd bezorgd te krijgen.’

Waar gaat Picnic marketingcommunicatie op richten?
BV: ‘Daar willen we nu nog niet te veel over kwijt. Het wordt in ieder geval heel lokaal, wijk voor wijk. En digitale en sociale media zullen een hoofdrol spelen.’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie