Oneindig scrollen op Instagram en ‘Classic Facebook’ verdwijnt

Social content bureau Blauw Gras praat je bij in de #Lekkersociaal

‘Classic Facebook’ bijna verleden tijd

In september is het zover: de klassieke versie van Facebook (je weet wel, die met de oude vertrouwde blauwe navigatiebalk bovenin) verdwijnt. In 2019 werd de facelift van Facebook al aangekondigd en in mei 2020 was de nieuwe site van Facebook volledig uitgerold. Toch hadden alle 2,4 miljard gebruikers nog wel de mogelijkheid om van de zogeheten ‘Classic Facebook’ gebruik te maken.

Per september wordt het dus verplicht om over te stappen naar de nieuwe vormgeving. Facebook doet in de 2.0 versie onder andere afstand van de blauwe balk en de focus zal meer gaan liggen op groepen en verhalen. Ook heeft de nieuwe website een donkere modus. Goed nieuws voor de nachtbrakers onder ons!

Facebook

Sharing is caring

Snapchat gaat haar grenzen verder opengooien. Naast dat het al mogelijk was om ‘Stories’ buiten de app te kunnen delen, komt er binnenkort een update waarbij ook ‘Snap Originals’, ‘Shows’ en ‘Publisher Stories’ gedeeld kunnen worden via andere kanalen. Dit gebeurt via een deelbare link. In het geval dat de ontvanger van deze link geen Snapchat-app heeft, wordt de link gewoon geopend via internet.

Deze functie is vooral bedoeld om Snapchat populairder te maken bij een groter publiek. Ondanks dat het aantal dagelijkse gebruikers ten opzichte van vorig jaar is gestegen met 17 procent, blijft Snapchat kleiner dan bijvoorbeeld Facebook. Zal dit de powermove worden die hier verandering in gaat brengen?

Kom maar op met die volgers!

Je hebt ze in de afgelopen maanden vast een keer gezien: QR-codes op de tafels bij restaurants die je naar het online menu brengen. Het zou zomaar zo kunnen zijn dat daar binnenkort nog een QR-code bij komt. Instagram heeft namelijk een nieuwe functie geïntroduceerd waarbij je via het scannen van een QR-code op een Instagram account terecht komt. Zo kan je dus, zonder er al te veel moeite voor te hoeven doen, snel even de content bekijken of meteen het account volgen.

In 2018 lanceerde Instagram al ‘Nametags’ die het makkelijker moesten maken om accounts sneller te kunnen volgen, maar deze kon je alleen met de Instagram camera scannen. De nieuwe QR-codes kunnen met elke camera-app gescand worden. Dus, laat die volgers maar binnenstromen!

Instagram

They see me scrollin', they hatin'

De komst van QR-codes is niet het enige Instagram-nieuwtje. Vanaf vorige week krijg je namelijk ‘Suggested Posts’ te zien als je up-to-date bent met je feed. Deze posts - waaronder advertenties - worden gebaseerd op de accounts die je al volgt.

Deze toevoeging heeft veel weg van de manier waarop TikTok haar users urenlang de app in weet te trekken. Voorheen was het zo dat je oudere posts te zien kreeg als je bij was met je feed. Die optie kan je nu nog steeds aanvinken, maar het is niet mogelijk om de nieuwe functie helemaal uit te schakelen. De kans is dus groot dat deze feature je nóg langer op Instagram laat scrollen.

Instagram

Wij zijn Blauw Gras, aangenaam! Als één van de eerste dedicated social content bureaus weten wij als geen ander waar mensen echt voor in beweging komen.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie