Shoppercentric deed onderzoek naar het winkelgedrag van Britse supermarktbezoekers en wat blijkt: maar liefst 70 procent van de shoppers geeft aan dat men recent het koopgedrag heeft veranderd.
1 op de 10 shoppers zegt daarnaast eigenlijk nooit meer in een grote supermarkt te winkelen.
Het Britse shopperonderzoekbureau geeft dit aan in het onderzoek “Window On…Fragmented Shopper Repertoires. Meer dan 1,100 Britse shoppers van 18 jaar of ouder werden ondervraagd over hun wekelijkse en dagelijkse boodschappen.
Belangrijkste bevindingen:
Veranderd koopgedrag:
- 70 procent van de Britse shoppers heeft recent het koopgedrag veranderd. Of men doet boodschappen in andere winkels en/of de koopfrequentie is veranderd.
- 20 procent zegt vaker te winkelen dan vroeger, alhoewel hiervan 38 procent aangeeft in meerdere winkels te shoppen; een indicatie dat hun winkelrepertoire is veranderd.
- Shoppers die recent het aantal winkels op hun lijst hebben uitgebreid, winkelden de laatste maand in meer dan 7 verschillende winkels. En 1 op de 10 shoppers deed de laatste maand geen boodschappen in een grote supermarkt. De bekende, grote retailers moeten dus achter hun oren krabben. 45 procent van de respondenten weet dat verschillende winkels verschillende voordelen hebben, en zijn het niet eens met de stelling dat alle winkels op elkaar lijken. Dit percentage ligt hoger onder de respondenten die hebben aangeven in meer winkels te winkelen: 53 procent.
-34 procent van de shoppers geeft aan dat men in verschillende winkels shopt om verschillende merken en producten te kopen. Niet iedere winkel heeft immers overal het beste van. Het percentage stijgt weer, naar 55 procent, onder de mensen die hun winkelrepertoire hebben uitgebreid.
- 27 procent zegt dat men tegenwoordig enkele producttypen ergens anders koopt dan vroeger. Onder mensen die meerdere winkels bezoeken, ligt dat percentage op 35 procent.
Oorzaken van verandering:
- Passie, leuke en lekkere dingen kopen voor het gezin.
51 procent van de shoppers geeft aan dat ze met veel zorg goede producten uitkiezen voor het gezin.
- Plezier
23 procent van de shoppers die in meerdere winkels shopt, geeft aan dat ze het interessanter vinden om te winkelen op meerdere plekken. 17 zegt dat ze zich vervelen als ze steeds winkelen in dezelfde winkel.
- Prijs
29 procent van de shoppers die aangeeft in meerdere winkels te winkelen, geeft toe dat de prijs hierop van invloed was: men winkelt met de kortingsbonnen in de hand.
- Nabijheid
54 procent van de Britse shoppers wil niet al te veel tijd kwijt zijn aan winkelen. Dus is men op zoek naar manieren om tijd te besparen. Zoals dichtbij winkelen, of in kleinere winkels. En online: 62 procent van de respondenten die zijn boodschappen online koopt, doet dat om tijd te besparen. 34 procent doet dit omdat men dan een favorietenlijstje kan gebruiken.
Volgens Danielle Pinnington, managing director Shoppercentric, verandert het winkelgedrag razendsnel en moeten supermarkten hun strategie daarop aanpassen: ‘Mensen worden steeds minder loyaal dus moeten marketeers verder denken dan de traditionele tactieken en prijzenoorlogen. Deze tactieken werken juist promiscuiteit in de hand. Misschien wordt het tijd dat retailers en merken meer samen gaan werken, en meer focussen op de behoeften van de consument op het gebied van winkelpassie en -plezier. Want daar is wel winst te behalen. Retailers kunnen er niet van blijven uitgaan dat shoppers alle boodschappen in hun winkel doen. De ogen van consumenten zijn geopend dankzij het grotere aanbod aan winkels, en de recessie die op het budget drukt. Blinde loyaliteit is een ding van het verleden. Tegenwoordig moet loyaliteit verdiend worden.’