Eneco en bureau Dawn gebruikten de poppen van Buurman en Buurman in de nieuwste reclame voor Toon, de slimme thermostaat van het energiebedrijf. Dawn produceerde de campagne in eigen huis in samenwerking met Patmat, de Tsjechische makers van de bekende tv-serie. Het is voor het eerst dat Buurman en Buurman op deze manier worden ingezet. Volgens onderzoeksbureau MeMo² is het een geslaagde actie.
Leuk
De onderzoekers lieten de commercial zien aan honderd Nederlanders. 70 procent van de respondenten vindt de commercial leuk en 77 procent noemt het spotje ‘opvallend’. ‘Wat een leuk idee om Buurman en Buurman te gebruiken’, zegt een van de kijkers. ‘Zulke originele filmpjes maken reclames een stuk minder vervelend.’
Gelukt
Daarnaast is de reclame duidelijk, vindt 66 procent van de kijkers. Max de Jong van MeMo²: ‘Een grappige reclame neerzetten is voor Eneco gelukt. Buurman en Buurman laten op een leuke en duidelijke manier zien hoe Toon werkt. Dit gaat natuurlijk zoals alleen Buurman & Buurman dat kunnen: opvallend, onhandig maar vindingrijk. A je to!’
Over het onderzoek
De steekproef van het onderzoek is representatief voor gemiddeld Nederland vanaf 18 jaar en ouder (op basis van de Gouden Standaard van de MOA). Om de representativiteit van de steekproef te waarborgen wordt er - indien nodig - op achtergrondvariabelen gewogen.