Onderzoek: forse groei (mobiel) internetgebruik

Inmiddels is bijna 10% van de 65+-ers een zware internetgebruiker. Voor 50-64 jarigen is dit percentage 24,9%.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Van de 35-49 jarigen is 35,9% een zware internetgebruiker, van de 20-34 jarigen 49,8%, van de 13-19 jarigen 54,8% en van de 13+-ers 33,1%. Dit blijkt uit het tweede Media Standaard Survey.

Internetgebruik thuis en onderweg

92% van alle Nederlanders van 13 jaar of ouder heeft thuis toegang tot internet. Dat is bijna 2% meer dan een jaar geleden. Het internetgebruik op het werk is met 45% een procent gestegen. Met name ‘internetten onderweg’ is flink gestegen, van 20% in 2011 naar 28% in 2012.

Gemiddeld brengt de internetpopulatie van 13 jaar en ouder iets meer dan 11 uur per week op het internet door.

Groei gebruik mobiele devices

Het gebruik van mobiele devices om te internetten neemt fors toe in 2012. Van alle personen van 13 jaar of ouder geeft 37% een smartphone te gebruiken om op te internetten, een groei van 36% ten opzichte van 2011. Ook het gebruik van tablet om te internetten is in een jaar tijd meer
dan verdubbeld. In totaal gebruikt 18% van de Nederlandse bevolking van 13+ (weleens) een tablet om te internetten. Dit alles gaat onder meer ten koste van het gebruik van de personal computer (van 67% in 2011 naar 60% in 2012) en van spelcomputers (van 8% in 2011 naar 6% in 2012).

Print: dagbladen en tijdschriften op digitale platformen

Dertien procent van alle Nederlanders van 13 jaar en ouder een dagblad wel eens op een mobiele telefoon/smartphone en 8% op een tablet. Dit was een jaar geleden nog 9% respectievelijk 4%. Tijdschriften worden door 3% van de Nederlanders op de mobiele telefoon gelezen en door 3%
op de tablet.

Televisie kijken

Sinds de opkomst van breedband internet en mobiele devices hebben Nederlanders meer mogelijkheden om naar televisieprogramma’s en andere televisiecontent te kijken. In 2012 zegt 36% van de personen van 13 jaar en ouder wel eens naar televisieprogramma’s via andere devices te kijken.

De Media Standaard Survey (MSS) wordt sinds 2011 uitgevoerd door TNS NIPO, in opdracht van de vier JIC’s. Deze gezamenlijke Establishment Survey levert normcijfers op die in de afzonderlijke bereiksonderzoeken worden gebruikt voor weging en werving. Het levert ook de definities van doelgroepen, zodat iedereen dezelfde uitgangspunten hanteert. Verder werpt de MSS een blik op nieuwe trends in mediagebruik.

De uitkomsten zijn representatief voor alle huishoudens in Nederland en alle individuen van 13 jaar en ouder. In 2012 zijn 6.190 huishoudens en 5.268 personen van 13 jaar en ouder ondervraagd.

De rapportage is te downloaden via de sites van NLO, NOM, SKO en .

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie