Premium

(Onderzoek) Consumenten willen meer betalen voor duurzaam

Maar die consumenten wonen vooralsnog niet in de VS en Europa.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Meer dan de helft van de consumenten wereldwijd is bereid om meer te betalen voor duurzame merken.  

Zo naar aanleiding van het wereldwijde onderzoek Corporate Social Responsibility.

Het onderzoeksbureau ondervroeg 30.000 online consumenten in 60 landen over hun houding ten opzichte van merken en duurzaamheid.

55 procent van de respondenten wil best meer geld uitgeven aan producten en diensten van bedrijven die een positieve en milieuvriendelijke impact nastreven. In 2011 lag dit percentage nog op 45 procent.

De trend is het grootst in ontwikkelende markten;, 64 procent van de online consumenten in Azië-Pacific, 63 procent van de consumenten in zowel Latijns-Amerika als in het Midden-Oosten/Afrika zegt merken te willen kopen die hun maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen.

Westerse consumenten blijven achter
Opmerkelijk genoeg zakken de percentages in de zogenaamd ontwikkelde landen: in Noord-Amerika is 42 procent bereid, en in Europa 40 procent.

Wereldwijd zegt 52 procent in de laatste 6 maanden een product of dienst te hebben aangeschaft dat afkomstig was van een duurzaam werkend bedrijf. Ook hier zijn de percentages hoger in Latijns Amerika (65 procent), Azië-Pacific (59 procent) en Midden-Oosten/Afrika (59 procent). In Noord-Amerika en Europa vallen de percentages weer tegen: slechts 4 van de 10 respondenten hebben dit gedaan.

Nielsen bekeek ook harde retaildata om naast de antwoorden van respondenten te kunnen leggen. Het bureau analyseerde zowel consumptiegoederen als niet-consumptiegoederen; 20 merken in negen landen. Deze merken hanteerden ofwel duurzame claims op verpakkingen, of promootten actief duurzame acties in hun marketing.

Duurzame claims goed voor de verkoop
De resultaten: een gemiddelde jaarlijkse salesgroei van 2 procent als het gaat om duurzame claims op verpakking, en een groei van 5 procent voor merken die actief duurzaamheid promootten.  14 ander merken die geen duurzame claims hanteerden, lieten een gemiddelde salesgroei zien van 1 procent.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie