Woensdag gaat de documentaire ‘Breaking2’ in première. Het gaat om een contentmarketingproduct dat tot stand kwam in een samenwerking tussen Nike en National Geographic Channel. Na de (lineair uitgezonden) première, is de documentaire vanaf 21 september op allerlei online platforms te bekijken (YouTube, Facebook, NationalGeographic.com, EST, TVE en VOD).
Mislukt
Nike stelt zich kwetsbaar op met het uitzenden van de documentaire omdat het al lang – met veel tamtam – bezig is met het project ‘Breaking2’. Het idee was om de marathon onder de twee uur te lopen. (Vrij naar Adidas heeft Nike het in de de documentaire over 'Make the Impossible Possible'.) Doel: 1:59:59. Of minder. Nike zocht drie Afrikaanse atleten die de uitdaging aan wilden gaan en trok vervolgens alle registers (op technologisch vlak) open. De atleten werden bijvoorbeeld op een vernuftige manier uit de wind gehouden, wat wel met zich meebracht dat een eventueel record niet als officieel de boeken in zou gaan.
25 rotseconden
Dan nog lukte het niet om de barrière te slechten. Lelisa Desisa uit Ethiopië gooide als eerste de handdoek in de ring en ook Zersenay Tadese uit Eritrea hield het recordschema niet vol. De Keniase Kipchoge kwam uiteindelijk op 2 uur en 25 seconden over de finish.
Dit is de trailer van de documentaire:
Vaporfly Elite
Los van de algemene branding-doeleinden van Breaking2, is het de bedoeling dat de hardloopschoen Vaporfly Elite onder de aandacht wordt gebracht. Gegeven de tijd van Kipchoge (ook al behaald onder ideale omstandigheden), lijkt Nike toch wel overtuigd over te brengen dat je er ontzettend hard op kunt lopen. Maar de 'Elite' wordt niet op de markt gebracht. Het moet gezien worden als een 'concept car' onder de hardloopschoenen. Het model dat het dichtst bij de 'Elite' komt is de Nike Zoom Vaporfly 4%. Die is binnenkort voor de eliteprijs van 250 euro verkrijgbaar bij Nike. Run2day zegt het model nu al in enkele maten op voorraad te hebben.