A.C. Nielsen begint een opmerkelijk gevoel voor timing te ontwikkelen. Op een moment dat heel Amerika de adem inhoudt voor de komst van de iPhone en allerlei marktpartijen zich op het hoofd beginnen te krabben of ze ook niet op de mobiele internettrein moeten stappen, richt het marketingmeetbedrijf een nieuwe divisie op, Nielsen Wireless. Vooralsnog alleen in the VS, maar dat zijn we van Nielsen gewend.
Het eerste produkt van Nielsens jongste telg gaat Mobile Vector heten en wordt in juli gelanceerd. Da's toevallig, de iPhone komt op 29 juni! Mobile Vector maakt gebruik van Nielsens bestaande kijkcijferpanel, en meet zaken als mobiel kijkgedrag, provider en type telefoon. Die informatie wordt dan gecombineerd met de bestaande demografische en TV-kijkersinformatie.
Nielsen zou Nielsen niet zijn als het persbericht niet was gelardeerd met een paar sappige cijfertjes. Zo rapporteert men dat de afgelopen 30 dagen 33 miljoen mensen het mobiele web gebruikten, en 8 miljoen gebruikers mobiele video bekeken. Op een mobielpopulatie van 230 miljoen betekent dat resp. 14% en 3.5% penetratie. (In een echt Nielsenrapport hadden die percentages erbij gestaan, maar dit is een gratis persbericht dus heeft Uw blogger even de berekening moeten maken.) Onder het mobiele kijkersvolk blijken mannen en 35-plussers oververtegenwoordigd.
Mobile Vector is niet Nielsens eerste product dat is gericht op mobiele telefoongebruik. Dat is Nielsen RingScan, dat de ringtoon-verkopen meet. RingScan valt onder Nielsen Entertainment, en blijft daar voorlopig.
De nieuwe divisie komt onder leiding te staan van VP Jeff Herrmann, die dat gaat combineren met zijn bestaande baan, baas van Nielsen Games. Dat is Nielsens videogame-meetdivisie, die een half jaar geleden werd opgericht.
En nu maar afwachten tot Nielsen Wireless naar Europa en Azie komt. Daar valt volgens mij een hele hoop meer mobiels te meten. Een gokje: tegen de tijd dat de iPhone officieel naar Europa komt. En ik wed dat de naam dan binnen de kortste keren wordt veranderd in Nielsen Mobile.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!