De vierde Pitchtalk is vanaf vandaag live! Hierin praat Ronnie Overgoor met Michael Nederlof, marketing- en salesverantwoordelijke bij PCM en Michiel Frackers, directeur Small Media Group, over de toekomst van de uitgeverij.
Nederlof breekt in deze discussie een lans voor meer transparante factuurstromen in online media, oftewel online verkoop zonder surcommission (surco).
Surco's (kickback-regelingen die media-exploitanten 'onder de tafel' betalen aan het mediabureau) zijn al jaren min of meer geaccepteerd in offline media, ondanks pogingen van de brancheverenigingen BVA en PMA om meer transparantie in de betalingen te krijgen.
Internet ziet nu dezelfde problemen, aldus Michael Nederlof, die in de videodiscussie stelt dat sinds PCM de online advertentieverkoop in eigen hand heeft ge-nomen, mediabureaus huiverig zijn geworden om met hen in zee te gaan: 'Nu de online verkoop intern wordt geregeld, hebben we de tarieven behoorlijk verlaagd omdat we geen salescommissie meer hoefden te betalen, en dan blijkt dat ruim de helft van onze salescommissie werd teruggegeven aan de mediabureaus en niet doorgegeven aan de adverteerder. Dat gebeurt overigens overal, niet alleen bij ons oude bureau Adlink, maar ook bij WebAds, ilse en MSN.'
Bekijk het hele artikel met reacties van Michiel Frackers, Adlink, MSN, Checkit en IAB op Op marketing-online.nl.
Wat zegt dit? Traditionele mediabureaus waren altijd zeer terughoudend in informatie rond surco, maar hier geeft men het gelijk toe: Surco is volgens MSN bijvoorbeeld online heel normaal en je moet er eigenlijk maar niets meer over zeggen.
Nederlof wil echter dat surco weer op de agenda van adverteerdersverenigingen wordt gezet, dus laten we hier een klein beginnetje maken. Wat vindt u eigenlijk?
update: Op Pitchtalk zelf krijg je overigens nu de mogelijkheid om direct naar specifieke videosegmenten te springen. Deze is in samenwerking met Rhinofly gemaakt. Lees hier Frank's toelichting.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!