Nederlanders kopen nog weinig via de smartphone

37 procent geeft aan dat mobiele telefoons de manier waarop ze winkelen, hebben veranderd.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Consumenten over de hele wereld gebruiken hun mobiele telefoon steeds vaker om hun in-store winkelervaring te verbeteren, blijkt uit het Connected Commerce-onderzoek van marketing- en technologiebureau .

De helft van alle respondenten is van mening dat het gebruik van smartphones de manier waarop ze winkelen heeft veranderd. 34 procent van hen heeft weleens een aankoop met hun smartphone gedaan en 72 procent raadpleegt hun smartphone als ze in een winkel zijn.

China loopt voorop op het gebied van m-commerce. Hier heeft 76 procent van smartphone-gebruikers de afgelopen drie maanden iets gekocht via hun telefoon. In Nederland is dat slechts 18 procent. In ons land is vooral het shoppen op tablets populair: 34 procent van de consumenten heeft in de afgelopen drie maanden een product gekocht via hun tablet.

88 procent van de consumenten wereldwijd geeft aan online onderzoek te doen voordat ze naar de winkel gaan, ook wel ROPO genoemd (Research Online, Purchase Offline).

De stenen winkel blijft een fundamenteel punt van contact en is de derde bron van informatie voor de Nederlander (12 procent). De eerste twee bronnen zijn prijsvergelijkingdiensten (23 procent) en websites/apps van retailers (19 procent). Vrienden en familie staan op de vierde plaats.

Bijna twee derde (62 procent) van de Nederlandse consumenten doet aan showrooming; het verlaten van een winkel om het product online te kopen. Dit is het meest populair voor de categorieën huishouden, technologie en mode.

De prijscomponent is hierbij van essentieel belang: 70 procent van de Nederlandse consumenten zegt dat ze bij een prijsverschil van 5 procent de winkel zouden verlaten als het elders/online goedkoper is. Wanneer het prijsverschil 10 procent is, zou 90 procent van de consumenten vertrekken.

Ruim twee derde van de Nederlandse consumenten geeft aan dat ze de nieuwe diensten die aangeboden worden in de winkel nuttig vinden.

De vijf populairste diensten, die voor hen een reden zouden zijn om de winkel te bezoeken, zijn:

1 . Het ontvangen van gepersonaliseerde speciale aanbiedingen op je mobiel terwijl je in de winkel bent;

2 . Het customizen van een product;

3 . In staat zijn reviews te lezen op de winkelvloer, om bijvoorbeeld meteen meer informatie te krijgen over ervaringen van andere consumenten;

4 . De mogelijkheid een loyaliteitsprogramma op je mobiele telefoon te gebruiken;

5 . Het passen van kleding via een digitale passpiegel in plaats van werkelijk passen.

Hoewel er veel interesse is, maakt bijna de helft van de Nederlanders zich zorgen dat de diensten te ingewikkeld in gebruik zullen zijn. Twee derde van hen zegt echter dat ze dit soort diensten erg nuttig vinden, wanneer ze geld en tijd besparen en hen helpen de juiste beslissing te maken. Hier ligt dus nog een mooie kans voor retailers.

Het onderzoek is uitgevoerd is onder 1.000 consumenten  in 12 landen binnen het netwerk van DigitasLBi uitgevoerd: Nederland, België, China, Denemarken, Frankrijk, Duitsland, Italië, Singapore, Spanje, Zweden, Verenigd Koninkrijk en de VS.

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie