Hans Prummel van De Naamafdeling noemt NN de meest voor de hand liggende keuze. ‘Deze naam had ik verwacht. Voor Nederland verandert er weinig, NN staat uiteraard voor Nationale-Nederlanden, maar dat bekt natuurlijk niet zo lekker in het buitenland.’
Ook Rik Riezebos van eurib/ European Institute for Brand Management vindt de keuze voor NN logisch gezien het verleden. ‘Bovendien is NN een naam die beter dan Nationale Nederlanden in het buitenland is te gebruiken.’
Kil
Maar het is wel een ‘kille’ naam die associaties oproept met ‘anoniem’, zegt Riezebos. ‘Het Amerikaanse FNMA . de Federal National Mortgage Association, veranderde daarom ooit haar naam in het warmer klinkende Fannie Mae. Omdat financials wel wat meer gevoelens van familiarity kunnen gebruiken, vind ik het jammer dat hier niet in de naamgeving tot uitdrukking is gebracht.’
Hoofdletters
Journalist en naamdeskundige Erwin Wijman vindt het vreemd dat NN in kapitalen wordt geschreven: ‘Nationale-Nederlanden mat zichzelf in 2010 nog wel opzettelijk een nieuw logo aan met kleine letters ‘n’ in plaats van hoofdletters. Daarmee wilde nn zijn nieuwe koers bewijzen: “We zijn open, staan open en weten dat bescheidenheid ons past, hoe groot we ook zijn”, lichtte een berouwvolle ceo Lard Friese van nationale-nederlanden destijds bij de perspresentatie van zijn nieuwe huisstijl in Madurodam (jawel) toe.’
Deze deemoedigheid heeft drie jaar geduurd en onder diezelfde Lard Friese wordt er nu voor de hoofdletters gekozen. Wijman: ‘Dat is inconsequent. Maar ook een bewijs dat de banken en verzekeraars gewoon doorbeuken in hun arrogantie en weer graag de grootmacht uithangen.’
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!