Op 21 mei zijn honderden marketeers bijeengekomen voor de derde editie van Digital Marketing Live! Bij dit event werden de nieuwste ontwikkelingen over online advertising en marketing gepresenteerd. De line-up was hetzelfde recept als voorgaande edities: doorlopende sessie in 5 zalen, paneldiscussies en round-tables. De eventlocatie Beurs van Berlage heeft een mooie uitstraling en is centraal gelegen voor de deelnemers. DML14 was druk bezocht: wachtrijen bij de ingang en bij iedere sessie wat het dringen voor een plaatsje. Hierbij een korte impressie van enkele sessies die ik heb bezocht.
De dag zou voor mij beginnen met expertsessie Customer Dialogue: van contentmarketing naar social selling. Door omstandigheden werd deze sessie verschoven naar de middag. Dus op naar de sessie van TNS Nipo.
De digitale Nederlander compleet (TNS Nipo)
Statistieken over de booming mobile markt zijn we gelukkig voorbij. In deze sessie werden de learnings vanuit het TNS Nipo Mobile 360Graden onderzoek gedeeld. Voornaamste conclusie: vrije tijd wordt met name doorgebracht met behulp van een scherm. Gemiddeld besteden we 73 minuten op een computer. Voor een tablet betreft dit 63 minuten. Deze besteding is stabiel. De smartphone daarentegen wordt gemiddeld 67 minuten per dag gebruikt en hiervan neemt het gebruik sterk toe. Op een tablet worden dagelijks vier apps gebruikt met de focus op gaming apps (Candy Crash uiteraard op nummer één en good-old Wordfeud op de tweede plaats). Leuk feitje: twaalf minuten wordt dagelijks Wordfeud gespeeld op een tablet. Niet verwonderlijk worden acht apps per dag gebruikt op een smartphone. Hierbij is de focus op social apps zoals Whatsapp (gem. 35 minuten) en Facebook (gem. 18 minuten). Uiteraaard is hier per doelgroep een nuance (jongeren -vs-ouderen). De omni(shopping)channel strategie in minuten: gemiddeld shoppen we 7 minuten per dag. Twee minuten op smartphone & tablet en 5 minuten op de computer. Voor de marketeers: mobile shopping is mobile web & niet app!
Succesvolle search engine advertising strategieën (Beeckesteijn Business school, Wouter Veenboer)
Voor diverse klantprojecten heb ik SEO trajecten begeleid en daarnaast doceer ik SEO trainingen. SEA is een ander gremium. Online marketing kent drie essentiële aspecten: (1) analytics (wat zijn je kpi's), (2) traffic en (3) conversie. In de aanpak van Veenboer kent het SEA optimalisatie model 3 pijlers:
- Relevantie: dit is belangrijkste pijler! Wees relevant;
- Campagne structuur: creëer tientallen advertentie groepen en unieke advertenties met unieke zoekwoorden;
- Toepassing van het AIDA-model: pas o.a. de zoekwoorden toe op de betreffende stage van het AIDA-model.
Vergeet de optimalisatie van je website niet!. Beschouw iedere pagina als een landingspagina: zorg dat de bezoeker zich welkom voelt. Ten slotte: heb aandacht voor re-marketing (RLSA). Dit betreft hoe je bepaalde zoekwoorden kan inzetten voor mensen die je site al eerder hebben bezocht en die je een advertentie wil serveren. Op deze doelgroep heb je met de gekozen zoekwoorden een hogere conversie
Van contentmarketing en conversie naar social selling (Patrick Petersen)
Een time-slot rond de lunchpauze (powernap? lunchdip?) is het voor een spreker de uitdaging om de aandacht te krijgen van deelnemers. Middels de kenmerkende losse aanpak ging Patrick Petersen dit goed af. Petersen geeft aan dat engagement marketing de heilige graal is. Ofwel, het wow-effect is de essentiële factor om online conversie te realiseren. Drie concrete tips:
-
Gebruik veel visuals: plaatjes geven emotie;
-
Plaatsing social media share-buttons: uit testresultaten van Petersen blijkt dat dynamische share-buttons aan de linkerzijde de conversie van delen vergroot. Zowel een vaste plaats aan de boven & onderzijde worden simpelweg gewoon minder gezien door de bezoeker;
-
Social proof: creëer een platform (marktplaats) waar de gebruikers een beleving krijgen met behulp van de content die het bedrijf heeft. Een voorbeeld: Lego biedt een platform aan waarbij kinderen zelf video’s kunnen maken van Lego attributen. Op die manier creeren kinderen content van het product en gaat het op die wijze viral.
Tot slot
Ook deze derde editie van DML! heb ik leuke contacten opgedaan en heb ik mij cross-business laten inspireren met diverse best practises en nieuwe tactics. Naar mijn idee was het een grote opkomst. 2-tips: qua ruimte is toch het terrein van de Westergasfabriek wat functioneler en structureel gebruik van een microfoon in de zalen is wenselijk met name achterin was het veelal niet goed te horen. O’ja waar blijft de Android app….?
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!