Dit blijkt uit een onderzoek van Tradedoubler onder 2500 Europese ‘Connected Consumers’: smartphonebezitters die minstens één keer per maand een online aankoop doen. 92 procent van de respondenten geeft aan de aankoop te zoeken, vergelijken en vinden op performance-based marketingsites, zoals vergelijkings- en aanbiedingssites.
De eigen sites van merken en winkelketens verliezen daarmee steeds meer terrein in de eerste fase van het aankooptraject. Toch vindt de uiteindelijke aankoop ongeveer even vaak plaats op de site van het merk of de retailer (83 procent) als op een performance marketingsite (82 procent).
‘Dit onderzoek moet een waarschuwing zijn voor iedere marketeer en winkelier’, zegt Pascal Gayat, regiodirecteur Benelux en Frankrijk van Tradedoubler. ‘Performance marketingkanalen werden oorspronkelijk geacht belangrijk te zijn in de laatste fase van het aankoopproces – voor “the last click”. Daarom wordt er doorgaans afgerekend volgens Cost Per Action (CPA)-modellen. Het onderzoek laat nu juist zien dat merken een performance marketing-programma hard nodig hebben om relevant te zijn in de eerste fase, die van “the first impression”.’
Zestig procent van de ‘verbonden consumenten’ gebruikt de smartphone ook tijdens het fysieke winkelen. Driekwart van hen zoekt via de mobiele telefoon naar informatie over een winkelproduct. Zeventig procent controleert of er elders een betere prijs wordt geboden en zestig procent schaft het product later thuis online aan.
Het volledige onderzoek is hier te lezen.
Meer mobile nieuws op zusterblog Mobilemarketing.nl.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!