Samsung moet in Australië een boete van omgerekend negen miljoen euro betalen omdat het in reclames jarenlang ten onrechte impliceerde dat enkele smartphonemodellen volledig waterdicht waren. De bewuste reclamebeelden toonden drie Samsung-smartphonemodellen in het zwembad en in de zee, alsof ze daar tegen bestand waren. Dat is niet zo: de toestellen waren alleen gecertificeerd voor gebruik in zoet water en tot een beperkte diepte. Door de telefoons mee te nemen in het zwembad of de zee, kon er roestvorming optreden. Samsung bevestigde dit euvel.
Toezichthouder naar de rechter
De bewuste reclames leidden tot onvrede onder consumenten in diverse landen, waaronder Australië. Een groep Australiërs stapte naar de consumententoezichthouder ACCC, die op zijn beurt naar de rechter ging. De rechter oordeelt dat de insinuatie van Samsung misleidend is en heeft het bedrijf een boete opgelegd.
Samsung voerde de reclame in Australië op social media tussen maart 2016 en oktober 2018. In die periode verkocht het totaal 3,1 miljoen exemplaren van de bewuste smartphones, waaronder de Galaxy A5, S7, S8 en Note 8. Hieronder is één van de gewraakte marketingafbeeldingen te zien.
Sony ging Samsung voor
De rechtszaak tussen Samsung en de ACCC doet denken aan die van Sony, in 2017. Het bedrijf schikte destijds met een groep Amerikaanse consumenten die waterschade ervaarden met 'waterdichte' Sony-smartphones. Ook die toestellen waren alleen waterbestendig voor zoet water, zoals een val in het toilet of een stevige regenbui. Sony voelde de (juridische) bui al in 2015 aankomen en raadt sindsdien in zijn marketinguitingen aan om een nieuwe smartphone helemaal niet onder water te gebruiken.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!