Uit onderzoek Building Brands in Troubled Times van TNS NIPO blijkt dat prijsverlagingen geen langdurige consument-merkrelaties opleveren. Ook blijkt dat ‘slechts’ 19 pct van de Nederlanders 'zeer teleurgesteld' zou zijn als hun favoriete merken de recessie niet zouden overleven. De helft van de Nederlandse consumenten vindt het ‘gewoon bij het leven horen’ als een merk een recessie niet overleeft. TNS NIPO: ‘Dat suggereert dat het opbouwen van sterke relaties met merken van cruciaal belang is op dit moment.’
TNS NIPO concludeert verder dat het voornamelijk de goedkopere merken en de retailmerken zijn die zullen profiteren van de boodschap ‘lagere prijzen’. Consumenten die trouw zijn aan deze merken, geven namelijk relatief vaak aan dat het merk de prijzen heeft verlaagd en dat het merk van pas komt in moeilijker tijden. Voor producten en retailers die concurreren in het 'lage prijs-segment', blijft prijs dan ook een belangrijke factor bij het bepalen van merktrouw.
Voor merken in het midden- en hogere segment blijkt het verlagen van de prijzen echter minder goed te werken. Uit het onderzoek van TNS NIPO blijkt dat drie op de tien (29%) Nederlandse consumenten van mening zijn dat deze merken ‘allemaal hetzelfde zeggen’ over het verlagen van de prijzen. Een prijsverlaging blijkt hiermee vrijwel geen positieve uitwerking op de consument te hebben. Consumenten die A-merken of merken uit het middensegment kopen, willen liever kwaliteit en producten die het vertrouwen stimuleren dan lage prijzen. De focus moet bij deze merken juist liggen op een meer duurzame boodschap over bijvoorbeeld kwaliteit en vertrouwen. Deze consumenten willen merken die ze bewonderen en waar ze tegenop kunnen kijken.
Volgens Marijke Postel, Branding & Communication Specialist bij TNS NIPO, moeten merken niet denken dat een recessie automatisch inhoudt dat de prijzen omlaag moeten: ‘Consumenten geven nog steeds geld uit en consumenten die A-merken of merken uit het middensegment kopen, hechten nog steeds veel belang aan kwaliteit en ambitie. Veel kopers zijn het zat te worden overspoeld met crisis-, recessie- en uitverkoopberichten, en hoewel de prijs altijd een factor zal zijn die van invloed is op de koop, moeten merken die echte merktrouw willen opbouwen zich richten op andere kwaliteiten. Zelfs voor goedkopere merken blijkt het verlagen van de prijzen van minder positieve invloed te zijn op langdurige klantrelaties dan het vasthouden aan merkwaarden. Voor diegenen die ook na de recessie succesvol willen zijn, is het van cruciaal belang inzicht te hebben in deze drivers.’
Bron: TNS NIPO
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!