Een SO naar Instagram
We weten allemaal dat ze bij Instagram nooit stilzitten. Dit keer legt het platform de focus op gezondheid. Instagram gaat vanaf nu de Stories en berichten van officiële gezondheidsinstanties prominenter in de feed van gebruikers plaatsen, om op die manier belangrijke COVID-19 updates en informatie te helpen verspreiden.
Ook draagt het initiatief bij aan de nieuwe features die Instagram heeft geïntroduceerd waaronder de donatie hulpmiddelen: de ‘Stay Home’ en 'Thank You’-stickers en de optie voor lokale bedrijfsondersteuningen. En dit allemaal om de gebruikers te helpen bijdragen en hun steun voor belangrijke gezondheidsberichten te tonen. We’re impressed! 👏🏻
More support! 💪🏼
Speaking of steun, Facebook heeft wederom nieuwe tools gelanceerd ter support voor kleine bedrijven die worden geraakt in deze tijd. Zo heeft Instagram er een nieuwe ‘Support Small Business’-sticker bij, waarmee gebruikers hun favoriete bedrijven kunnen promoten. Wanneer je het bedrijf dat je wil highlighten hebt geselecteerd, verschijnt er een thumbnail in beeld van de laatste drie posts van dat bedrijf.
Instagram biedt hiermee wederom een manier aan om kleine bedrijven onder de aandacht te brengen en interesse te wekken om eens een kijkje te nemen wat zij te bieden hebben.
Zelf promoot Facebook vanaf nu het gebruik van de hashtag #SupportSmallBusiness om kleine bedrijven makkelijker vindbaar te maken. Omdat hashtags op Facebook niet altijd even populair zijn geweest, heeft het platform de laatste tijd verschillende pogingen gedaan dit te verbeteren. Denk bijvoorbeeld aan het testen van blauwe highlights voor de hashtags. Deze nieuwe hashtag zou wel eens een goede move kunnen zijn om het nut van hashtags als ontdekkingstool weer te benadrukken. #lekkerbezig Facebook!
Spinnen maar! 🕷
Snapchat blijft niet achter en gooit het over een artistieke boeg. In samenwerking met de Britse kunstenaar Damien Hirst is er een nieuwe lenseditie gelanceerd waarmee gebruikers hun eigen spin-schilderij (lees: draaiend schilderij) kunnen maken. Gebaseerd op een stijl die Hirst halverwege de jaren negentig populair maakte.
De lens stelt gebruikers in staat om verschillende kleuren in hun spin-schilderij te gieten, waardoor unieke effecten ontstaan. En dan horen we je denken; “Leuk, maar wat doen we hier mee?” Nou, dit alles is georganiseerd voor een goed doel, namelijk het werven van fondsen voor Partners in Health, dat openbare gezondheidsstelsels in achtergestelde gemeenschappen ondersteunt. Gebruikers die de Hirst Lens proberen, worden gevraagd te doneren aan Partners in Health. Daarnaast kunnen gebruikers ook hun spin-creaties indienen bij ‘Our Story’, dat een virtuele kunstgalerie zal vormen van de digitale schilderijen.
Snapchat legt uit dat het oorspronkelijk de bedoeling was dat de samenwerking met Hirst een deel zou uitmaken van een museum tentoonstelling. Vanwege de corona lock-downs hebben ze ervoor gekozen om een nieuwe ervaring te creëren waarmee gebruikers thuis aan kunnen deelnemen. Een vette combo tussen digital en kunst als je het ons vraagt!
Wij zijn Blauw Gras, aangenaam! Als één van de eerste dedicated social content bureaus weten wij als geen ander waar mensen echt voor in beweging komen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!