Dat kan worden voorkomen als men zich binnen de organisatie meer zou verdiepen in het onderzoeksvak.
De MOA (MartkOnderzoek Associatie) vroeg in een online studie aan 101 bedrijfsonderzoekers naar hun rol in het bedrijf. Driekwart van de bedrijfsonderzoekers geeft aan dat het belang van onderzoek in hun organisatie toeneemt. Tegelijkertijd zien zij ruimte voor verbetering: zo willen ze eerder bij projecten betrokken worden, en moeten de interne opdrachtgevers beter worden 'opgevoed' over marktonderzoek.
Bedrijfsonderzoekers hebben het gevoel dat hun afdeling een volwaardig onderdeel van de organisatie is. Bij negen van de tien bedrijfsonderzoekers is hun onderzoek van invloed op maatregelen en beleid. 70% geeft advies op marketingniveau. De meeste invloed hebben bedrijfsonderzoekers op de keuze van een extern onderzoeksbureau en de methode van onderzoek. Op de keuze van het onderwerp hebben ze uiteraard minder invloed, evenals op het vaststellen van het budget.
De bedrijfsonderzoekers zijn overwegend tevreden over de interne doorvertaling en toepassing van de resultaten; 89% zegt dat de organisatie ook daadwerkelijk met de resultaten aan de slag gaat, en dat de rapporten niet in de beruchte la verdwijnen. Wel moeten de uitkomsten nog beter worden omgezet in concreet uitgevoerde actiepunten. Judith van den Bos, van Amsterdam Airport Schiphol in een reactie op het onderzoek: 'Het blijft toch nog te vaak bij 'wauw, geweldig idee', maar het blijft dan te vaak liggen als het gaat om de uitvoer ervan.'
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!