Media kost geen geld

Heerlijk dat de zomer nu is aangebroken. Want iedereen is toch een stuk positiever. De meesten van ons hebben vanmorgen geen last van de file gehad en fluitend in zomerjurkjes zie ik collega’s binnenkomen. Ook Den Haag is op reces en dat ruimt lekker op.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Maar eigenlijk is het helemaal niet zo mooi. We kunnen ons als communicatie-industrie deze zomer helemaal niet permitteren! Niet als we met z’n allen traditioneel blijven denken. Er moet geld verdiend worden. En Q3 (de zomer) staat niet bekend om haar omzet en zeker niet om haar winstgevendheid. De zomer staat dus eigenlijk een beetje in de weg. Nu wordt alle druk op Q4 gelegd. Q4 moet het jaar goed gaan maken. Maar dat gaat niet gebeuren.

Q4 gaat dit jaar niet goed maken omdat reclame en media niet als investering worden gezien Niet door de adverteerder maar ook niet door de branche zelf. En als wij het al niet prediken, wie dan wel?

We zullen moeten veranderen. Media brengt beweging. Media zorgt voor sales. Media is interactie. Media is zowel korte als lange termijn. We moeten onze focus niet leggen op kosten maar op de verdiensten. Onze media-industrie maakt keurige kostencalculaties en kruisjesschema’s tot op de cent achter de komma. Maar nergens staat wat je gaat verkopen, of zelfs maar een verwachting!

Uitvoerig staat er wat een grp kost, maar het is geen enkele zekerheid voor resultaat. Wat dat betreft zullen bureaus en exploitanten de handen ineen moeten slaan. Niet voor niets is er een vlucht naar online media. Ook salesbudgetten staan niet onder druk. Die betalen zichzelf immers terug.
Een campagne kost een ton en het levert anderhalve ton op. Dit betekent; transparantie, focussen op resultaat, meten, vertrouwen en partnerschip.

Het is nu het moment om te pionieren en in gesprek te gaan met je bureau om uit te vinden wat goed werkt . Wat een goede investering is. Het maakt namelijk niet uit wat iets kost, als het maar meer oplevert dan het kost. Media kost geen geld als het goed georganiseerd wordt.

Deze zomer is het uitgelezen moment om dat uit te zoeken. Niks komkommertijd… gas geven als je concullega’s met vakantie gaan. Geniet van de zomer en de drukte!

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie