Dat blijkt uit een artikel op Mother Jones.
De afdeling van diëtisten in Californië hield onlangs zijn jaarlijkse conferentie. Kiera Butler deed voor het magazine verslag van de conferentie.
Wie was een grote sponsor van deze California Dietetic Association-conferentie? McDonald’s.
Een diëtiste, die normaal nooit bij de fastfoodketen eet, zei tegen Butler: 'Nou, ik denk dat het goed is te weten dat ze in ieder geval gezondere opties hebben', verwijzend naar de salade voor haar neus.
De lunches werden verzorgd door McDonald's, maar dit was niet het enige merk dat zich als sponsor aan de conferentie had verbonden.
Ze zag Hersey's-medewerkers chocolade- en aardbeienmelk uitdelen, The California Beef Council deelde folders uit met de tip af te vallen door meer steak te eten. Amerikaanse restaurantketens hadden een gratis avondbuffet. http://www.hersheys.com/
Maar ook sessies, waar de diëtisten educatiepunten konden scoren, waren gesponsord door spelers uit de voedselindustrie.
The Wheat Council hield een presentatie met de boodschap dat glutenintolerantie een mythe is. Weer een andere sessie, gesponsord door Coca-Cola, Hershey, Yum Brands, Kraft en McDonald's bevatte de boodschap dat genetisch aangepast voedsel niet slecht is en zelfs duurzaam is.
The Corn Refiners Association beweerde in een sessie dan corn syrup helemaal niet meer aanzet tot overgewicht dan suiker (terwijl onderzoek van Princeton uitwijst dat het dat wel doet.)
De woordvoedster van de conferentie gaf aan dat de sponsors helemaal geen invloed op het programma hadden. Het is aan de diëtisten zelf om een weloverwogen oordeel te geven aan (de eenzijdige) informatie ze hebben gekregen.
De moederorganisatie van de CDA, de Academy of Nutrition and Dietetics blijkt een sterke band met de voedselindustrie te hebben, zo ontdekte voedselblogger en advocate Michele Simon. In tien jaar tijd groeide het aantal sponsors (waaronder PepsiCo en Coca-Cola) van 10 in 2001 naar 38 in 2011 (pdf).
Toen de stad New York grotere soda’s wilde verbieden, was diezelfde Academy tegen.
Diëtist Andy Bellatti: 'Geen wonder dat Amerikanen te zwaar zijn en suikerpatiënt. De hoeders die ons de juiste informatie over voedsel moeten geven, krijgen hun info van junkfoodbedrijven’.