Premium

McDonald’s sponsort diëtistenconferentie

De belangenverstrengeling tussen Amerikaanse gezondheidsorganisaties en grote spelers in de voedingsindustrie wordt steeds discutabeler.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dat blijkt uit een artikel op

De afdeling van diëtisten in Californië hield onlangs zijn jaarlijkse conferentie. Kiera Butler deed voor het magazine verslag van de conferentie.

Wie was een grote sponsor van deze -conferentie?  McDonald’s.

Een diëtiste, die normaal nooit bij de fastfoodketen eet, zei tegen Butler: &;Nou, ik denk dat het goed is te weten dat ze in ieder geval gezondere opties hebben&;, verwijzend naar de salade voor haar neus.

De lunches werden verzorgd door McDonald&;s, maar dit was niet het enige merk dat zich als sponsor aan de conferentie had verbonden.

Ze zag Hersey&;s-medewerkers chocolade- en aardbeienmelk uitdelen, The California Beef Council deelde folders uit met de tip af te vallen door meer steak te eten. Amerikaanse restaurantketens hadden een gratis avondbuffet. http://www.hersheys.com/

Maar ook sessies, waar de diëtisten educatiepunten konden scoren, waren gesponsord door spelers uit de voedselindustrie.

The Wheat Council hield een presentatie met de boodschap dat glutenintolerantie een mythe is. Weer een andere sessie, gesponsord door Coca-Cola, Hershey, Yum Brands, Kraft en McDonald&;s bevatte de boodschap dat genetisch aangepast voedsel niet slecht is en zelfs duurzaam is.

The Corn Refiners Association beweerde in een sessie dan corn syrup helemaal niet meer aanzet tot overgewicht dan suiker (terwijl uitwijst dat het dat wel doet.)

De woordvoedster van de conferentie gaf aan dat de sponsors helemaal geen invloed op het programma hadden. Het is aan de diëtisten zelf om een weloverwogen oordeel te geven aan (de eenzijdige) informatie ze hebben gekregen.

De moederorganisatie van de CDA, de blijkt een sterke band met de voedselindustrie te hebben, zo ontdekte voedselblogger en advocate Michele Simon. In tien jaar tijd groeide het aantal sponsors (waaronder PepsiCo en Coca-Cola)

Toen de stad New York grotere soda’s , was diezelfde Academy .

Diëtist Andy Bellatti: &;Geen wonder dat Amerikanen te zwaar zijn en suikerpatiënt. De hoeders die ons de juiste informatie over voedsel moeten geven, krijgen hun info van junkfoodbedrijven’. 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie