Vanavond trok een artikel in Marketing Management (uitgegeven door American Marketing Association - AMA) mijn aandacht, van de hand van Diana Schmalensee en Suzanne Lowe: Building C-suite Skills. Oftewel: hoe wordt je salonfahig in de board rooms als marketeer? Of nog extremer: hoe word je als marketeer serieus genomen in de board rooms? Spencer Stuart (uit Chicago - USA) heeft hier onderzoek naar gedaan. Er worden drie essentiele 'skill sets' onderscheiden: 1) Marketing skills 2) Interpersonal skills 3) Cross-functional skills.
Het is geen nieuwe discussie en past goed binnen de reeds gevoerde en nog lopende discussies over de rol van marketing binnen de organisatie. Met name de laatste skills leggen de nadruk op het verbreden van het marketingvak binnen de organisatie. Ook niet nieuw, maar wel weer goed om het weer eens te lezen: laat de CFO eens praten met de CMO. Laat de Chief R&D eens tijdens een lunch aan de CMO uitleggen wat succesfactoren zijn van een goed product.
Het is een zeer lezenswaardig artikel met zo af en toe een open deur die ingetrapt wordt. Maar laat de praktijk dan ook eens spreken. Ik zie de beschreven aanpak nog weinig gebeuren.
Link naar het gehele artikel is hier te vinden.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!