Twee onderzoeken gehouden onder Ierse en Britse marketeers wijzen uit dat vakgenoten daar voornamelijk fulltime werken (87 procent) en ook vooral vanuit kantoor.
Tegelijk beschouwen ze flexibiliteit in hun werk als top 5 belangrijkste elementen in het werkend leven, aldus contentmarketingbureau Axonn Media.
Opgebrand
Onderzoek van managementbureau Workforce dat tegelijk werd gepresenteerd, wijst uit dat 71 procent van de Britse marketeers last heeft van het gevoel opgebrand te zijn, terwijl tweederde van hen verwacht dat het in de komende maanden juist nog een tandje stressvoller wordt. De uitzonderlijke workload, gebrekkige communicatie en onvoldoende toegang tot middelen worden aangewezen als top 3 van stressverhogende factoren.
Overwerk
Meer dan de helft van de ondervraagden geeft aan ten minste vijf uur per week over te werken. De onderzoekers wijzen erop dat de marketingfunctie ‘totally out of sync’ is: De vereisten veranderen, het werk internationaliseert en het dag-en-nachtkarakter van hun rol maakt dat marketingfuncties steeds moelijker te combineren zijn met moderne opvattingen over het sociale leven en ouderschap.
Roeping
Toch lijkt de baan te worden beschouwd als een roeping. Tweederde van de door Axonn ondervraagde marketeers zegt in marketing te werken omdat ze dat nu eenmaal geweldig vinden. Salaris (52 procent), loopbaanmogelijkheden (38 procent) en het gevoel hebben iets goeds te kunnen doen (37 procent) volgen.
Vrouwelijke Britse marketeers gaven aan veel vaker ‘last’ te hebben van hun gezinssituatie bij het doorstromen naar hogere marketingfuncties.
53 procent ervaart ten minste enig negatief effect, terwijl 84 procent van de mannen geen negatief effect zegt te ervaren.
Grote marketingevents
Opmerkelijk is dat Axonn grote marketingevents in de vragenlijst meenam. Tegenover elke twee vrouwen staan in Groot-Brittannië vijf mannelijke sprekers.
Verreweg de meeste ondervraagden herkenden dat beeld, beschouwden het als een ongewenst.
Een échte eensluidende oorzaak kon volgens de onderzoekers niet worden achterhaald.